Кои са най-честите причини за получаване на по-високи сметки за вода?

БГ Бизнес

"Софийска вода" започва проверки на имотите с високи сметки за общи нужди

 

Във връзка със зачестили сигнали за завишени сметки за консумация на вода в следствие на фактурирани високи общи нужди, “Софийска вода” инициира поетапни проверки на случаите със сгради в режим на етажна собственост (етажна собственост) , с повече от 20 индивидуални имота, в които са изчислени общи нужди над 20% и са фактурирани сумарно над 400 куб.метра вода, съобщават от дружеството.  

Изготвен е график за поетапна специализирана проверка и установяване на реалните причини за всеки от тях в следващите няколко месеца.  

Към този момент вече са предприети две специализирани проверки  на случаите  в ж.к. Младост 1, бл.40 и кв. „Сухата река“, бл. 18. Анализирани са наличните данни в системата на “Софийска вода” по отношение на коректността на данните на общите водомери и метрологичната им годност. И в двата случая е потвърдена изправността на общите водомери, които са собственост на дружеството и коректността на отчетените по тях данни. 

Установени са завишени сметки за вода, следствие на реално изчисление и фактуриране на общи нужди за по-дълъг период назад. В единия случай периодът е 6 месеца, а в другия - 1 година. Причина за това е системно неосигурен достъп от страна на живущите на проверителите от “Софийска вода” до общите водомери на двата блока, както и до голяма част от индивидуалните водомери на клиентите.

Това е предпоставка за неточно отразяване на консумацията в различните имоти, а когато е системно в продължение на месеци, след едно успешно извършено отчитане на общия водомер, разликите се фактурират сумарно за целия период. 

В подобни случаи, за да се установи точната причина за големи разлики в отчитането, “Софийска вода” следва стриктно установената си процедура, която засяга случаи с установени общи нужди над 20%. Като първа стъпка дружеството изпраща писмено известие до клиентите за установената голяма разлика.

След това инициира специализирани проверки на няколко етапа: анализ на съществуващите данни в системата на дружеството, изправността на измервателния уред, собственост на оператора, т.е. общия водомер и след това комплексна физическа проверка на място с пълен обход за реален отчет на имотите в етажната собственост, както и указва съдействие за обследване на техническото състояние на вътрешно-сградната инсталация за наличие на евентуални течове. 

За този последен етап е необходимо пълно съдействие от страна на живущите и осигуряване на 100% достъп до апартаментите. В противен случай, проверката се компрометира и казусът отново остава нерешен.

В резултат на всички тези действия, при доказана неточност в изчислението на общото потребление по вина на дружеството, данните за консумацията на вода на всички засегнати клиенти се коригират в системата на “Софийска вода” и се издават нови коректни фактури. Ако междувременно клиентите са заплатили по-висока сметка, след направената корекция клиентът може да избере да получивземе обратно надплатената сума или тя да бъде усвоена чрез приспадане при бъдещо фактуриране. 

Дружеството с тревога установява, че напоследък подобни случаи не са изключение най-вече в кварталите с високо строителство и голям брой живущи в столицата. От началото на годината до сега са инициирани и проведени 40 подобни проверки. Отделно по изрично изискване от страна на клиенти и с по-ниски общи нужди са направени 303 броя проверки. 

Какви са причините за по-високи сметки?

Анализ на резултатите от проверките през годините показва, че възможните причини за формиране на количества Общо потребление са:    

  • Недобро състояние на вътрешната инсталация и невидими течове по нея;
  • Ползване на вода в общи помещения и прилежащи площи, за които няма открити партиди;
  • Неизправни индивидуални водомери - извън метрологична годност или повредени;
  • Имоти без монтирани индивидуални водомери от страна на живущите и отчитащи се на база; 
  • Системно неосигуряване на достъп на проверителите до водомерите за отчитане на реални показания;
  • Декларирани като необитаеми(неизползваеми) обекти, които се ползват/обитават;
  • Подадени неточни самоотчети от потребителите. 

Формулата за изчисление и фактуриране на дял Общо потребление към фактурите на клиентите на всяко тримесечие е заложена в нормативната уредба (Наредба 4 за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на ВиК системи, както и Общите условия на ВиК дружествата) и е валидна за всички ВиК оператори в страната. 

В следващите няколко месеца “Софийска вода” се ангажира да извърши проверки на всички случаи с установени общи нужди над 20% за своя сметка, съгласно описаните етапи, като апелира за пълно съдействие и отговорно отношение от страна на клиентите си.        

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст