1 USD
1.83027 BGN
Петрол
Bitcoin
$64,726.2

Какво всъщност значи Шенген по море?

 Какво всъщност значи Шенген по море?

Правят ли се проверки и какви

От 31 март българските летища и пристанища, заедно с тези в Румъния, са част от Шенгенската зона.

Влизането на България в Шенгенското пространство по въздух и море води до редица облекчения на граничния контрол както за екипажите, така и за пътниците.

Когато кораб пътува между шенгенските пристанища, документите на пътниците няма да се проверяват. Пътниците, пристигащи с круизни кораби, подлежат на гранични проверки само ако пристигат или заминават от страна извън Шенген.

"Гранични проверки се извършват на морските ни пристанища Балчик, Варна, Несебър, Бургас и Царево. Ако корабът пристига от трети страни, на него се извършват проверки. Когато корабът пристига от шенгенски пристанища, не се правят проверка и пасажерите минават свободно", обясни пред bTV Пламен Иванов, началник на ГКПП Бургас.

По предварителни данни тази година във Варна се очакват три круизни кораба. Двама ще пристигнат от Румъния, която също влезе в Шенгенското пространство по въздух и море. „Ако пристигне кораб от страна от Шенген и анализът на риска покаже, че няма риск за националната сигурност на кораба, може да не се извършва проверка, каза началникът на ГКПП „Пристанище Варна“ Павел Йорданов.

„Корабите, които пристигат във варненското пристанище, така или иначе ще бъдат обект на цялостен анализ на риска за рисковете за нелегална миграция, контрабанда и други проблеми, които могат да създадат корабите“, каза Йорданов, цитиран от sofiaglobe.com.

При съмнение за нарушение правоприлагащите органи имат право да претърсят търговски кораби.

Според анализа на риска ще се вземе решение каква проверка да се направи. „Оценяваме последните пристанища, състава на екипажа, предишни нарушения и други случаи, които могат да доведат до нарушаване на държавната сигурност“, каза Йорданов.

Ако се наложи гранична проверка на пътниците, тя ще се извършва на специализирани терминали, които вече са готови за обработка на документите на пътниците.

Освен във Варна пунктове има и в Бургас и Несебър.

Яхтите могат да акостират на всяка българска точка, където няма ГКПП, ако последната им спирка е била шенгенско пристанище. „Могат да спират и на яхтени пристанища, които са одобрени от Морска администрация“, каза Йорданов. За яхти, идващи от страна извън Шенген, се прилагат старите правила.

Няма граничен контрол за пътуване с ферибот до страна от ЕС. Трябва да се отбележи, че всеки гражданин трябва да има със себе си валиден документ като лична карта или паспорт, когато пътува по море в собствената си страна.

Яхти и плавателни съдове за спорт и отдих

За плаване с яхти, платноходки, моторни лодки или друг плавателен съд няма задължителен полицейски контрол. Това не означава, че няма да има от време на време и такъв вид контрол.

Трябва да се отбележи, че всеки гражданин трябва да има със себе си валиден документ като лична карта или паспорт, когато пътува по море.

За товарни кораби

Товарните кораби ще имат същото третиране като всички изброени по-горе кораби и първият критерий за проверка ще бъде техният товар и произходът на товара. Освен това ще се извършват проверки по оценка на риска на полицейската и митническата администрация.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии