Експерт: Започнете да следите цените за Черния петък още от сега

От платформата "Ние потребителите" съветват за по-ранна подготовка

 

В края на ноември всяка година хората тръпнат в очакване и са готови да се редят на дълги опашки заради "Черния петък" - денят, който обещава големи намаления и "изгодни" цени. Въпреки масовата еуфория, която настъпва, експертите предупреждават, че не всяка оферта е толкова добра, колкото изглежда. 

Габриела Руменова, основател на онлайн платформата „Ние, потребителите“, съветва хората да следят цените на интересуващите ги продукти още от сега, за да бъдат подготвени за евентуални спекулативни цени и увеличения.

„Ако някой иска да направи изгодна покупка от предстоящия в края на ноември “Черен петък”сега е моментът да си набележи конкретните стоки и да следи движението на цените им,“, подчертава тя.

 

Законът за намаленията: Какви са правилата за истинска отстъпка

За да бъде намалението легитимно, законът изисква старата цена да е прилагана поне един месец преди началото на кампанията. Това означава, че към средата на ноември трябва да се установят цените, които ще се използват като база за изчисляване на отстъпките. Според експерта е време да обърнем тенденцията и да купуваме от „Черния петък“ дадена стока, защото ни е необходима, а не просто защото е намалена.

Черният петък и коледното пазаруване: Защо харчим повече

Снимка: Ладислав Цветков

Руменова отбелязва, че потребителите често харчат повече по време на „Черния петък“, отколкото по Коледа. Средната сума, която се харчи, според Руменова, е около 400 лева, като много хора използват кампанията, за да закупят коледни подаръци още тогава. Цената варира като миналата година пред bTV Бизнес новините, Никола Минков, основател на SEO Agency Serpact, каза, че през 2023г., потребителите, които са пазарували по време на Черния петък са отделили средно по 620 лв. Каквато и да е цената е ясно, че потребителите отделят известна сума пари за покупки по време на кампанията. 

Онлайн покупките също набират популярност, защото потребителите искат да избегнат закъсненията с доставките в последния момент. Някои сайтове избират да започнат с промоциите още преди обявената дата, за да може желаещите да имат повече време, за да се възползват от офертите. 

 

Намаление не винаги означава най-ниска цена: Внимавйте при сравняване на офертите

Снимка: Ладислав Цветков

Въпреки че на „Черния петък“ много стоки изглеждат атрактивно намалени, това не винаги означава, че предложената цена е най-изгодната на пазара. Руменова подчертава, че различни магазини могат да предлагат един и същ продукт на различни цени, независимо от обявените намаления. Затова е важно да направим предварително проучване, вместо да се поддаваме на реклами, които обещават огромни отстъпки. Един и същи търговец не е длъжен да поддържа намаление във всички свои физически и онлайн магазини, а само в тези, за които е обявил отстъпки. Но трябва да спазва всички правила като това да посочи старата и новата цена, процент на отстъпката и информацията да е вярна, обяснява Руменова.

Право на рекламация: Какви са гаранциите при покупка с отстъпка

Един от често задаваните въпроси е дали потребителите имат право на рекламация при покупка на стока от кампанията „Черен петък“. Според експертката, законовата гаранция от две години важи независимо от това дали стоката е закупена с отстъпка. Това означава, че потребителите могат да предявят рекламация при възникване на проблеми с покупката, дори и ако тя е била на промоция.

Анкета, проведена от БНТ, показва, че 73% от хората не се възползват от кампаниите за „Черен петък“. Това може да се дължи на скептицизма относно истинността на намаленията и недоверието в предложените оферти.

 

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст