Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Според Българската браншова камара "Пътища" няма политическа воля за проблемите в бранша
Пътните проекти и поддържането на републиканската пътна мрежа на територията на България са поставени пред реален риск от невъзможност за изпълнение и принудително спиране. Това съобщиха в позиция от Българска браншова камара "Пътища", изпратена до БТА.
От камарата съобщават, че в продължение на една година са алармирали всички държавни институции за сериозността на проблемите в пътно-строителния сектор, но до адекватни решения така и не се е стигнало.
"При липсата на адекватни действия и решаване на проблемите в пътния сектор от страна на управляващите до 30 юни 2022 г., фирмите ще бъдат принудени да преустановят работа по всички проекти по вина на възложителя, се посочва в позицията на браншовата организация".
Камарата докладва, че след редица преговори, протести и решение на Народното събрание, държавата в лицето на Агенция "Пътна инфраструктура" е размразила плащания по 50% от дължимите за последната година суми по договорите за текущ ремонт и поддържане.
Изпълнителите по тях са подписали допълнителни споразумения, с които възложителят се задължава да разплати и остатъка, след направена проверка на изпълненото и договорите от междуведомствена работна група. Проверката трябваше да приключи на 7 май 2022 г., но резултат от нея към днешна дата няма, допълват от камарата.
"Няма политическа воля за проблемите в бранша ни"
"Събитията от последните дни и действията на управляващите показват, че няма политическа воля за справяне с проблемите на нашия бранш. Няма яснота дали до 30 юни 2022 г. ще бъдат разплатени дължимите към бранша средства. Бездействието на държавните институции и властимащите ще доведе до стотици милиони загуби за държавата", се казва още в позицията.
От Камарата напомнят, че след изтичането на поставените в споразуменията от ноември 2021 г. срокове, а именно 30 юни 2022 г., пътно-строителните фирми могат да потърсят по съдебен път главниците ведно със законоустановените лихви и да предявят претенции за пропуснати ползи. Подобни действия ще натоварят допълнително бюджета на държавата с разходи в размер на 150 млн. лв., изчисляват от Камарата.
Българската браншова камара "Пътища" сигнализира и за сериозни рискове в изпълнението на редица други инфраструктурни проекти, изпълнявани с държавни и европейски средства. Забавените разплащания по проектите с държавно финансиране водят до невъзможност за изпълнението им в поставените от възложителя срокове. Неуредените въпроси, свързани с "ин хаус" договорите, както и липсата на индексация по договорите с публични изпълнители, допълнително влошават обстановката.
Ситуацията за бранша се обостря допълнително с ежедневно растящата инфлация, поскъпването на строителните материали, кризата с енергоносителите, високите цени на горивата и ефектите от войната. Въпреки уверенията на правителството за налагане на индексации и апелирането "работата по всички задания да продължи", реално не бяха предприети действия, а само обещания без покритие, заявяват от Камарата в позицията си.
Управителният съвет на ББК "Пътища" неколкократно алармира за необходимостта от решения на всички поставени въпроси, се напомня още в позицията, където се отправя предупреждение, че все повече фирми сигнализират, че са декапитализирани, не могат да работят по договори на старите цени и са притиснати от срокове за изпълнение.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб