1 USD
1.88677 BGN
Петрол
83.9 $/барел
Bitcoin
$16,856.0

Бъдещите кораби ще са без екипаж

БГ Бизнес

Технологиите все повече навлизат в този сектор

Бъдещето е на корабите без екипажи, обяви ръководителят на Морския квалификационен център към Техническия университет във Варна капитан далечно плаване Петър Гембешев.

Центърът разполага с няколко тренажора, където във виртуалната реалност студентите се обучават как се управлява кораб, как се влиза в най-натоварените пристанища по света и как се застава на рейд, пише БТА.

Технологиите навлизат все повече в нашата професия, заяви Гембешев. Като пример той посочи електронната карта, която е едно към едно с тази на корабите, и която дава пълна информация за местоположението на плавателния съд без навигаторът да гледа хартиени карти и да прави изчисления. На въпрос как се процедира, ако картата изгасне, Гембешев уточни, че на кораба задължително има резервни източници на ток, а самото устройство може да работи до 36 часа на батерии.

На въпрос дали моряшката професия умира, след като романтиката на пътуванията вече я няма, капитанът уверено отговаря, че това няма как да се случи, при положение, че близо 90 на сто от стоките се превозват по море. Технологиите обаче ще навлизат все повече и бъдещето е на корабите, на борда на които няма да има хора. Може би най-скоро това ще се случи в машинните отделения, допълни Гембешев.

Той разказа, че целта е машинен инженер да наблюдава от брега в реално време движението на плавателния съд. Когато някоя част се повреди, новите машини позволяват този сектор да се изолира и корабът да се отправи за ремонт към най-близкото пристанище, обясни Гембешев. По думите му това не е проблем, дори плавателният съд да е по средата на Атлантика.

В по-далечно бъдеще на корабите изобщо няма да има хора, допълни капитанът. Според него вече се работи активно в това отношение, има и серия разработки за управление на кораб от брега чрез сателитна връзка. Той обаче признава, че новите морски пирати може да се окажат хакерите, макар че би било трудно да отклониш съда от курса му, без това да стане видно.

Той разказа, че съвсем отскоро в центъра имат нов софтуерен продукт, който взема сигнал от истинския трафик в пристанище "Варна". Реалните кораби са на екрана-стена и обучаващият се маневрира покрай тях, обясни Гембешев.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерия

С 8 "квартала" на борда: Най-големият круизен кораб излиза в открити води през 2024 г.

Coldplay
+19

Галерии