Меta е изправенa пред забрана на ЕС за таргетирана реклама

Технологии

Компанията рискува да получи глоба до 4% от глобалния си оборот

Европейският регулатор на данни се съгласи да разшири забраната, наложена от Норвегия, която не е членка на ЕС, върху „персонализирана реклама“ във Facebook и Instagram, за да обхване всичките 30 страни в Европейския съюз и Европейското икономическо пространство, съобщава Reuters. 

Забраната за такава реклама, която е насочена към потребителите чрез събиране на техните данни, е пречка за американския технологичен гигант Meta Platforms, собственик на двете социални медийни услуги, който се противопостави на усилията за ограничаване на практиката.

Meta рискува да получи глоба до 4% от глобалния си оборот, каза норвежкият регулатор на данните.

Решението на Европейския комитет по защита на данните (EDPB) е указание към регулатора на данните на Ирландия, където се намира европейската централа на Meta, да наложи постоянна забрана за използване на поведенческа реклама от компанията в рамките на две седмици, се казва в изявление на EDPB до Reuters. 

"На 27 октомври EDPB прие спешно обвързващо решение ... за налагане на забрана за обработване на лични данни за поведенческа реклама на правните основания договор и законен интерес в цялото Европейско икономическо пространство", се казва в него.

Meta съобщи, че вече е заявила, че ще даде възможност на потребителите в ЕС и ЕИП да дадат съгласието си, а през ноември ще предложи абонаментен модел, за да спази регулаторните изисквания.

"Членовете на EDPB са наясно с този план от седмици и ние вече бяхме напълно ангажирани с тях, за да стигнем до задоволителен за всички страни резултат", заяви говорител на компанията.

"Това развитие неоправдано пренебрегва този внимателен и стабилен регулаторен процес." 

От 7 август на Meta се налагат ежедневни глоби в Норвегия в размер на 1 млн. крони (90 хил. долара) за нарушаване на неприкосновеността на личния живот на потребителите чрез използване на техните данни, като местоположение или поведение при сърфиране, за реклама - бизнес модел, характерен за големите технологии.

През септември норвежкият регулаторен орган за данни Datatilsynet заяви, че е предал текущата глоба на европейския регулатор, тъй като глобата е валидна само в Норвегия.

Тази глоба ще изтече на 3 ноември, но Мета може да рискува да получи много по-тежка финансова санкция, според Тобиас Юдин, ръководител на международния отдел на Datatilsynet.

"Тъй като сега ще получим постоянна забрана, неспазването на забраната за целия ЕС/ЕИП само по себе си ще бъде нарушение на GDPR, което може да бъде санкционирано с до 4% от глобалния оборот", каза Юдин пред Ройтерс.

GDPR, Общият регламент за защита на данните, е правилник на ЕС за защита на информацията.

Норвегия не е член на ЕС, но е част от европейския единен пазар.

Решението засяга около 250 млн. потребители на Facebook и Instagram в Европа, съобщиха от Datatilsynet.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст