Индустрия за 3,5 млрд. евро: Турция иска да регулира дюнерите в Германия

Статутът на дюнера може да бъде променен в цяла Европа

 

Статутът на дюнера може да бъде застрашен, ако Европейската комисия одобри опит на Турция да регулира кои храни могат законно да носят името "дюнер", казва АФП.

Това е индустрия, която генерира годишни продажби от приблизително 2,3 милиарда евро (почти 2,6 милиарда долара) само в Германия и 3,5 милиарда евро (почти 3,9 милиарда долара) в цяла Европа, според базираната в Берлин Асоциация на турските производители на дюнери в Европа.

Думата дюнер (döner) произлиза от турския глагол "dönmek", което означава "въртя". Месото се пече с часове на шиш и се нарязва, когато стане хрупкаво. В Турция ястието първоначално се приготвяло от агнешко и се продавало само в чиния. Но през 70-те години на миналия век турските имигранти в Берлин решили да го сервират в пита и да променят рецептата, за да го направят специално за берлинчани.

През април Турция подаде молба за защита на дюнер кебапa със статут, наречен „гарантиран традиционен специалитет“.

 

Дюнерът е „защитено наименование за произход“, което се прилага за специфични за географския регион продукти, като шампанско от едноименния му регион във Франция, но все пак може да повлияе на собствениците на магазини за кебап, техните индивидуални рецепти и клиентите им в цяла Германия.

Според предложението на Турция говеждото месо ще трябва да идва от говеда на възраст най-малко 16 месеца. Да се маринова със специфични количества животинска мазнина, кисело или прясно мляко, лук, сол и мащерка, както и черен, червен и бял пипер. Крайният продукт се нарязва от вертикалния шиш на парчета с дебелина от 3 до 5 милиметра. Пилето ще бъде регулирано по подобен начин.

Снимка: iStock

Европейската комисия трябва да вземе решение до 24 септември дали възраженията срещу заявлението, включително от Федералното министерство на храните и земеделието на Германия, са основателни. Ако го направят, Германия и Турция ще имат до шест месеца, за да постигнат компромис. Европейската комисия има последната дума.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст