Facebook е взел повече от 1 млн. долара за реклами, разпространяващи предизборни лъжи

В рекламите лъжливо се твърди, че демократите планират да отложат изборите, и се намеква, че вицепрезидентът Камала Харис може да се откаже от надпреварата

 

Броени дни преди президентските избори през 2024 г. Facebook пуска стотици реклами от страници, които невярно твърдят, че предстоящите избори може да са фалшифицирани или отложени. Рекламите на компанията майка на Facebook Meta показват, че страниците, които стоят зад тях, са платили на компанията повече от 1 млн. долара за пускането им. Те са натрупали сметка от над 350 000 долара за реклами, пуснати само през последната седмица, съобщава Forbes. 

Снимка: iStock

В една от рекламите е представено стилизирано изображение на вицепрезидента Камала Харис с дяволски рога и горящо американско знаме зад нея. В други реклами изображенията на Харис и кандидата за вицепрезидент Тим Уолц се преплитат с постапокалиптични сцени, а снимките на Уолц и президента Байдън са съчетани с изображения на лекарства с рецепта, които се разливат от бутилки. 

Една от тях включва очевидно генерирано от изкуствен интелект изображение на усмихната Харис в болнична стая, която се подготвя да постави инжекция на крещящо дете. Някои от рекламите поставят под въпрос дали Харис ще остане в надпреварата и внушават, че Америка „се е запътила към нова гражданска война“. 

Снимка: iStock

Правилата за изборите на Meta забраняват публикации, съдържащи „дезинформация за датите, местата, времето и методите на гласуване“ и „дезинформация за това дали даден кандидат се кандидатира или не“, а правилата забраняват реклами, които „поставят под въпрос легитимността на предстоящи или текущи избори“. 

 

Много от рекламите насочват зрителите към страница, на която могат да закупят текстове на Джим Рикардс, маргинален икономист, превърнал се в теоретик на конспирацията и поддръжник на теорията за Новия световен ред. Други насочват хората към страница, в която лъжливо се твърди, че „Унипартията“ ще спечели изборите в полза на Биг фарма“.

Снимка: Reuters / iStock

Говорителят на Meta Райън Даниелс заяви: „В момента, в който се появят тези данни, те ще бъдат отстранени: „Преглеждаме рекламите и ще премахнем всички, които нарушават нашите правила“.  

Forbes идентифицира фалшивите реклами чрез Meta Ad Library - съвкупност от реклами, пускани в платформите на компанията, което предоставя подробна информация за политическите рекламодатели и за това колко пари харчат те. Forbes не откри паралелни реклами в рекламната библиотека на Google. TikTok и X имат рекламни библиотеки в Европа, където са задължени по закон, но пазят в тайна американските си рекламодатели - и техните разходи за реклами. 

Снимка: Reuters / iStock

Meta има богата история с дезинформация по време на избори. През 2016 г. руската Агенция за интернет изследвания използва както реклами, така и „органични“ публикации във Facebook, за да манипулира и раздели американските избиратели, насочвайки ги към кандидатурата на Доналд Тръмп. През 2020 г. Facebook и WhatsApp бяха широко използвани от недоволни поддръжници на бившия президент Тръмп, за да разпространяват конспиративни теории за „спиране на кражбата“ и да организират нападението срещу Капитолия на САЩ на 6 януари 2021 г. 

От 2021 г. насам Meta драстично намали количеството на политическите публикации, които сервира на потребителите - което може да увеличи силата на платените политически реклами при достигането на посланието на даден кандидат или партия до потребителите на Facebook. Тази година вицепрезидентът Камала Харис драстично надмина бившия президент Доналд Тръмп по отношение на рекламите във Facebook.

През 2020 г. собственикът на Facebook Марк Зукърбърг и съпругата му Присила Чан дариха над 400 млн. долара на непартийни групи за честност на изборите, включително Центъра за изборни иновации и изследвания и Центъра за технологии и граждански живот. Групите са насочени към подобряване на изборната инфраструктура и не подкрепят кандидати.

През 2024 г. издателство, съосновано от Доналд Тръмп-младши и влиятелния MAGA Серджо Гор, започва да продава книга за кафе, чийто автор е Тръмп и в която се твърди, че Зукърбърг е заговорничил срещу него през 2020 г. В книгата се казва за Зукърбърг: „Наблюдаваме го отблизо и ако този път направи нещо незаконно, ще прекара остатъка от живота си в затвора“. Тръмп също така е наричал Зукърбърг „враг на народа“ и е казвал, че новооткритата му опозиция срещу забраната на TikTok (която той за първи път се опита да забрани през 2020 г.) се дължи на желанието му да спре Meta да стане по-могъща.

Изглежда, че Зукърбърг не е продължил да дава гласност на изборите през 2024 г. Тръмп твърди, че Зукърбърг му се е обадил и му е казал, че „не може да гласува за демократ“ на предстоящите избори. Мeta не отрече обаждането, но заяви, че Зукърбърг не е казал нищо за това как ще гласува.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст