1 USD
1.80827 BGN
Петрол
Bitcoin
$69,851.8

Пътуването до Космоса трябва да струва колкото самолетен билет в нискотарифна компания

Пътуването до Космоса трябва да струва колкото самолетен билет в нискотарифна компания

Авиокосмическият инженер Тихомир Димитров разказва за амбициите на частните компании към откритото пространство

Вратата към Космоса се отваря, а с нея ще се разкрият и възможностите за космическата индустрия. Вече има частни мисии на компании като Space X до Международната космическа станция (МКС) и ако това е било немислимо до преди 10-15 години, то днес виждаме, че усилията на много хора не са били напразни. Това каза в новото издание на Бизнес Видео Подкаст Тихомир Димитров, авиокосмически инженер и основател на Space Academy. 

"Около 600 човека са излизали в Космоса откакто се развива индустрията. Ако искаме много хора да пътуват в Космоса, трябва да е евтино и достъпно, както самолетните билети на нискотарифните авиокомпании", добавя той. 

Детската му мечта обаче не е била свързана с Космоса. Той започва да я преследва в зряла възраст. Всичко започва през 2012 г., в един августовски ден, когато той е в офиса и попада на новина за кацането на марсохода на Червената планета. По онова време Тихомир има завършена бакалавърска степен по Информатика в САЩ през 2004 г. и работи като графичен дизайнер в България за световноизвестна компания.

Информацията за мисията на „Кюриосити“ да изследва потенциала на Марс обаче събужда у него много въпроси, любопитство и вълнение, които задават нова посока в живота му.

„Създадох уебсайт, започнах да пиша статии. Темата предразполага да развиваш интереса си“, казва той.

Така през 2015 г. печели стипендия и завършва космическата програма „Космически науки“ в САЩ, която се организира в сътрудничество между НАСА и Международния космически университет.

Тихомир е бил сред 120 души, избрани от целия свят. Той прекарва три месеца в обучения – вижда как се провеждат тренировките и обученията на бъдещите астронавти, успява да посети няколко космически центъра в щатската космическа агенция, дори отива на посещение във фабриката на частната космическа компания Space X на Илън Мъск в Лос Анджелис.

По време на програмата се запознава с втория човек, стъпил на Луната – Бъз Олдрин, както и с тогавашния директор на НАСА и бивш астронавт на космическа совалка – Чарли Болдън.

Не е изненада, че когато се връща в България, Тихомир записва магистратура по Астрономия към СУ „Св. Климент Охридски“, а след завършването си започва да учи и Аерокосмическо инженерство и комуникации, отново към Софийски университет.

Междувременно, вдъхновен от преживяването си в НАСА, през 2017 г. Тихомир решава да популяризира космическите науки в България сред децата и това води до създаването на Space Academy – училището, което дава възможност на най-малките да мечтаят за Космоса, да придобият знания за необятното пространство и да бъдат смели, защото човечеството работи все по-усилено за присъствието си извън нашата планета.

Децата са любопитни и обичат темата за Космоса, тази наука се връща и те могат да реализират кариера, но колкото и да е хубава тази мечта, те трябва да положат големи усилия, за да я реализират. Това се опитвам да им покажа – че мечтите не се случват, ако не работим за тях“, казва Тихомир.

Жаждата за знания у него продължава във времето и през май, 2020 г. е приет в магистърската програма по Аерокосмическо инженерство в Техническия университет в Делфт, Холандия, признат като един от най-престижните университети в света за инженерни специалности.

Космосът изисква много знания, сериозна подготовка и обучения. Тази магистратура може да ми отвори врата към НАСА, към Европейската космическа агенция или към голяма частна космическа компания, например“, споделя Тихомир, който засега обаче е посветил усилия на това да мотивира българските деца, да развива талантите у тях и да ги насърчава.

Развитието на космическо образование у нас е в основата България да бъде партньор на европейско и глобално ниво в частния космически сектор. Големите предизвикателства пред тези цели са свързани с времето, което се изисква, тъй като резултатите понякога настъпват десетилетия по-късно.

Тихомир коментира и пътя на България към Космоса. Страната ни трябва да търси нови посоки и да намери и политическа воля, за да стане член на Европейската космическа агенция, което ще бъде от полза за международното сътрудничество в космическата индустрия.

Снимка: Евгений Милов
Инженерът си има и своите мечти за Космоса - в близко бъдеще да види Земята отдалеч или да участва с инженерните си опит и познания в амбициите на човечеството към откритото пространство.

В Бизнес Видео Подкаст ще видите още: 

Близо ли сме до времето, в което хората ще пътуват до Марс? 

Какви са амбициите на космическата индустрия за Червената планета? 

Как се развива битката за Космоса между големите частни компании? 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии