1 USD
1.83027 BGN
Петрол
Bitcoin
$64,726.2

Никола Симон: Ситуацията с доставяне на чипове в автомобилния сектор остава напрегната

Мнение

Според експерта времето за производство на един автомобил и до днес остава по-дълго от преди пандемията

Автомобилната индустрия ще продължи да страда от недостиг на полупроводници и през новата година, докато преходът към електрически превозни средства се ускорява, предупредиха водещи автомобилни групи и производители на чипове. в края на миналата година. Срещаме се с Никола Симон, вицепрезидент и мениджър глобално развитие и качество в една от най-големите компании за разработване на чипове и микроелектроника за автомобили у нас - Melexis, за да разберем още ли трябва да чакаме за нов автомобил. 

Г-н Симон, вие сте мениджър в компания, която оперира в сферата на микроелектрониката с фокус върху автомобилите и изработката на чипове. Как бихте описали ситуацията на този пазар в момента. Все още ли говорим за недостиг на чипове?

Напоследък наблюдаваме баланс между търсене и предлагане в индустрията. Това се дължи на няколко фактора. Първият е, че капиталовата инвестиция в производства на полупроводникови пластини и матрици - най-вече в съвременните процеси и правилата за проектиране, започва да се отплаща. На второ място е важно да се спомене, че през 2023 година търсенето на електроника от крайни клиенти значително спадна. Това от своя страна доведе до пренасочване на усилията и вниманието към производство на решения за автомобилния сектор. Третият фактор, който помага за регулиране недостига на чипове, е забавянето в продажбите на електрически автомобили през последните няколко тримесечия.

Ситуацията с доставяне на решения в автомобилния сектор остава напрегната. Особено що се отнася до компоненти като сензори за коли. Те използват установени технологични процеси на производство на полупроводникови пластини и правила за проектиране, за които все още няма достатъчно инвестиции.

Снимка: iStock
Преди пандемията времето за изпълнение от поръчката до доставката на автомобил беше три до четири месеца. По време на пандемията през 2021 г. и 2022 г. това чакане нарасна до година или повече? Какво е времето днес и има ли забавяне?

Ситуацията със сигурност се подобрява спрямо 2021-2022 година, но все още не е достигнала до пиковите си нива преди пандемията. Нека обясня защо. Съществуват голям брой компоненти в частност - чипове, които са нужни, за да се направи един автомобил. Всички те използват специфични технологии за производство на полупроводниковите пластини и блокове с различни нива на инвестиция.

Съвременните производствени мощности, използвани за създаването на комплексни графични и централни процесорни устройства (GPU/CPU), в момента имат повече капацитет в сравнение с добре установените с години производства за по-прости полупроводникови устройства като сензори. Този тип устройства все още страдат от недостиг на производствен капацитет. Тъй като производителите на коли имат нужда и от двата типа устройства, за да създадат един автомобил, времето за производство и до днес остава по-дълго от преди пандемията. Затова и все още се очакват забавяния за доставката на нов автомобил.

Снимка: Melexis

Сбъднаха ли се очакванията да бъде привлечен повече капитал в ЕС за производство на чипове след като Съветът на ЕС одобри окончателно Законодателния акт за чиповете? Какво е неговото въздействие до момента?

Законодателните актове на ЕС и САЩ бяха въведени едновременно и целят да се стимулира производството на чипове спрямо континента. Инвестициите са факт и в момента са насочени главно към Германия и Франция, що се отнася до Европа. Въпреки това се наблюдава сериозна липса на кадри в микроелектрониката. Бяха разработени образователни програми, но процесът по придобиване на нови умения и опит е бавен, а възвръщаемостта на направената инвестиция - дългосрочна.

Привличането на кадри в индустрията на електрониката е трудно, тъй като много от младите таланти се насочват към сектори с постоянен растеж и развитие като IT & AI. Работната ръка е един от факторите, който влияе пряко върху капиталовите инвестиции в сектора, и има потенциала да ги забави, ако не се движи с нужните темпове.

В резултат от Законодателните актове на ЕС и САЩ допълнителна област за инвестиция е помощ за съоръженията за пакетиране, тест и асемблиране на чипове. Засега, обаче, не е постигнат голям напредък, и основните играчи остават в Южна Азия.

Снимка: Melexis
Как се отразява навлизането на изкуствения интелект на микроелектрониката? Какво представляват?

Melexis е пионер в разпознаването и приложението на AI. През 2018 година сформирахме AI екип за оптимизирането на вътрешните ни процеси. С негова помощ създадохме прогнозни модели за оптимизиране на производствените процеси и подобряване на качеството. Работим и над проект, който има голям фокус върху процеса по тестване на чипове, защото се изискват огромни ресурси, за да се гарантира нужното качество. AI е важен фактор за повишаване на ефективността. Компанията доставя около 1,8 млрд. чипа на годишна база, като продуктите ни се тестват между 4 до 5 пъти.

Повечето чипове, които разработваме, са сензори (с висока точност) и тяхното калибриране също е част от процеса по тестване. Благодарение на AI алгоритми можем да ускорим калибрирането в определени области. Например, има тестове, които се правят в среди с различни температури - от -40 градуса по Целзий, през стайна температура до +125 градуса по Целзий. Чрез AI успяваме да предвидим резултата от теста, който се провежда на стайна температура.

По-общо казано, въвеждането на AI и по-специално генеративният AI отвори вратата за значително подобрение в микроелектрониката. Отвореният модел на AI ни помага да проучим как стои въпросът с автоматизиране и оптимизиране на дизайна на чипове, както и автоматично генериране на тестов код. Това е дългосрочна възможност, която може да донесе значителна преднина в разработването на иновации. И не на последно място, AI може да допринесе за развитието на индустрията, като облекчи недостига на квалифицирани кадри.

С кой продукт, разработен в България, се гордеете най-много от гледна точка на иновации?

Melexis е в България повече от 20 години и през дългата си история нашият екип тук има значителен опит в областта на температурните и магнитни сензори. Горди сме с всеки един нов продукт, който разработваме. Ние създаваме иновации както за нашите служители, така и за планетата. Бих искал да отбележа, че зад всеки нов продукт стоят нашите талантливи професионалисти, без които не биха били възможни, каквито и да е иновации.

Снимка: Melexis
Какви са тенденциите в производството на чипове? Какво очаквате в следващите години?

Следващите години ще бъдат динамични, като ще продължим да наблюдаваме ситуации с недостиг на чипове. На преден план няма да бъде само производственият процес в сектора, но и липсата на кадри.

Индустрия 4.0 ще предизвика компаниите да станат още по-иновативни. Ключови фактори за бъдещето ще са комбинации между AI и въвеждането на гъвкави автоматизирани производствени системи (ГАПС), използващи колаборативни роботи (коботи), както и автоматизирани мотокари (Аutomatic Guided Vehicles).

За никого не е тайна, че Азия и по-специфично Китай, се движат много по-бързо от ЕС в тази област. Тази разлика трябва да се навакса, за да може Европа да остане конкурент на пазара. В същото време е и добра възможност да се създадат повече компании, които да специализират в автоматизацията.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии