Versace - красота и лукс под знака на Медуза: Истории на компании

 

Геният Джани и сестра му Донатела превръщат името Vresace в легенда

Versace...едва ли има някой, който не е чувал това име. Име, символ на лукс, красота и изтънченост. Историята на модната къща започва през 1978 г. и бързо става една от най-известните марки в света. Зад огромния й успех стоят любовта на създателят й Джани Версаче към модата и години на неуморен труд. След трагичната смърт на Джани, брандът се поема от сестра му Донатела, която не по-малко допринася за популяризирането на името Versace.

От финансова гледна точка компанията се развива доста бурно през годините. Приходите през 2009 г. са били 268 млн. евро, нарастват до 635 млн. през 2013 г., за да стигнат 1,7 млрд. евро само четири години по-късно. Към момента приходите са малко по-малко - 1,1 млрд. долара.

Логото на марката

Логото на марката е главата на Медуза, гръцка митологична фигура. Идеята за логото идва от пода на руините в района на Реджо Калабрия, където братята и сестрите Версаче са играли като деца. Джани Версаче избрал именно лика на Медуза, защото му изглежда запомнящ се.

Някои подчертават иронията зад използването на главата на Медуза в логото на модна къща, тъй като митът за Медуза служи като предупреждение срещу суетата и похотта, като някои свързват „модата“ като жанр с тези черти на характера.

Донатела Версаче не веднъж е казвала, че мотивът на брат й да използва главата на Медуза са, че "който се влюби в Медуза, не може да избяга от нея" и действително днес мнозина са влюбени в марката.

Кой е геният Версаче?

Джани Версаче е роден на 2 декември 1946 г. в Реджо ди Калабрия, Италия. Още от малък той има допир с модата, защото майка му има шивашки бизнес. На ранна възраст Версаче се влюбва в модата, а когато създава първата си рокля, е само на 9 години. Синята вечерна рокля с едно рамо, която Версаче създава в детството си, е създадена отново 40 години по-късно специално за принцеса Даяна. След завършване на училище, Версаче започва работа при майка си, докато не се премества в Милано.

Снимка: Getty Image

През 1972г. се мести в Милано, където започва работа като дизайнер на свободна практика. Той създава модели за италианските марки Genny, Callaghan и Complice. Шест години по-късно, Версаче стартира собствен бизнес в Милано, под името Gianni Versace Donna. Бутикът се намира на главната търговска улица- Via Della Spiga. Бизнесът винаги е бил семеен - брат му Санто и сестра му Донатела работят за него от първия ден.

Джани Версаче бил близък приятел със звезди в музикалната индустрия, включително Елтън Джон, Ерик Клептън, Наоми Кембъл, Шер, Мадона и много други. Когато знаменитостите започнали да се появяват на фотосесии и церемонии по награждаване, облечени с нещата на Версаче, хората бързо започнали да забелязват марката. Всеки искал да има рокля като на Шер или колан като на Елтън Джон, което донася много нови клиенти на Versace.

Снимка: Getty Images

През 1989 г. в Милано, Версаче представя Versus – нова модна линия за млади хора, която предлага нетипични теми за т.нар. ежедневно облекло. А през 1992 г. Версаче навлиза в парфюмерийния бизнес и представя парфюмът “Versus Donna” в Милано. 

Компанията има около 300 специализирани бутици в света, като освен това колекциите на компанията могат да се намерят в над 3200 обекта за продажба на луксозни стоки с различни марки.

В продължение на суперуспешната си кариера Версаче създава много иновативни облекла. Джани се гордее с произхода си и южноиталианското си наследство и много от дизайните му са инспирирани от древното гръко-романско изкуство и ера. 

Сред най-иновативните му творения откриваме изключително леката материя, наподобяваща броня, наречена Оротон. Също така виждаме и повтарящи се мотиви като например гръцкия ключ. Искрящи шарки, ярки цветове, бондажни елементи, тоги от сребриста мрежа и латексови рокли – всички те са част от известните му модели и причината много критици да намират колекциите му за вулгарни.

Джани среща модела Антонио Д'Амико, в когото се влюбва и с когото живее до края на живота си. 

Снимка: Getty Image

На 15 юли 1997 г. гениялният дизайнер е застрелян пред дома си в Саут Бийч, Флорида. Основният заподозрян за убийството му, Андрю Кунанан, е намерен мъртъв в навес за лодки на плажа в Маями на 23 юли същата година. Причината за убийството на Джани най-вероятно е ревност.

Какво се случва след смъртта на Джани?

След убийството на Джани, сестра му Донатела, бивш вицепрезидент, поема поста творчески директор, а по-големият му брат Санто Версаче става главен изпълнителен директор.

През 2000 г. зелената рокля на Versace, носена от Дженифър Лопес на наградите Грами, привлече голямо медийно внимание. Роклята беше избрана за петата най-емблематична рокля на всички времена, а черната рокля на Versace на Елизабет Хърли беше избрана за най-емблематичната рокля на всички времена, според проучване на Daily Telegraph от 2008 г.

Тъй като печалбите на компанията намаляват в началото на 2000-те, Фабио Масимо Качиатори е нает като временен главен изпълнителен директор, за да реорганизира и преструктурира Versace Group през 2003 г.Малко след назначението си обаче подава оставка поради "спорове със семейство Версаче". През 2004 г. Джанкарло ди Рисио от IT Holding става главен изпълнителен директор, докато не подава оставка през 2009 г. поради несъгласия с Донатела. 

През февруари 2014 г. The Blackstone Group закупува 20 процента от Versace за 210 милиона евро.

През септември 2018 г. Michael Kors купува Versace за 2 милиарда евро. Няколко месеца по-късно Gianni Versace S.r.l. се присъединява към Capri Holdings Limited, образувайки нова глобална модна луксозна група заедно с Michael Kors и Jimmy Choo.

Автор: Десислава Боцева

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст