Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
У нас в България повечето подаръчни ваучери са с кратък срок, като най-дългите са около 1 година
Подаръчните ваучери са страхотни подаръци вместо чорапи – стига да не ги напъхате в чекмеджето и да забравите за тях след празниците.
Очаква се тази година американците да похарчат близо 30 млрд. долара за подаръчни ваучери през този празничен сезон, според Националната федерация за продажби на дребно, цитирана от CNBC Washington. Оказва се, че най-популярни са ваучерите за подаръци за ресторанти, които са една трета от всички продадени в САЩ.
Повечето от тези подаръчни ваучери, както в САЩ, така и в България ще бъдат осребрени, а компанията Paytronix, която проследява продажбите на подаръчни ваучери в САЩ за ресторанти, казва, че около 70% от тях се използват в рамките на шест месеца.
Но много карти - на стойност десетки милиарди долари - се оказват забравени или по друг начин неизползвани. Тогава животът на подарачният ваучер става по-сложен, с дати на изтичане или такси за неактивност, които могат да варират според държавата.
Ето какво трябва да знаете за картите за подарък, които давате или получавате:
В проучване от юли компанията за потребителско финансиране Bankrate установи, че 47% от САЩ възрастни са имали поне една неизразходвана карта за подарък или ваучер със средна стойност 187 долара. Това са общо 23 млрд. долара.
В САЩ съгласно федерален закон, който влезе в сила през 2010 г., картата за подарък не може да изтече след пет години от момента, в който е била закупена или от последния път, когато някой е добавил пари към нея. Някои държавни закони изискват още по-дълъг период. В Ню Йорк, например, всяка карта за подарък, закупена след дек. 10, 2022 г., има срок на годност 9 години.
Въпреки че валидността на картите за подаръци може да бъде и години, експертите казват, че все пак е разумно да ги изразходвате бързо. Някои карти – особено общи карти за пари от Visa или MasterCard – ще започнат да начисляват такси за неактивност, ако не се използват в продължение на една година, което намалява стойността им. Инфлацията също прави картите по-малко ценни с течение на времето. И ако магазин за търговия на дребно затвори или фалира, подаръчната карта може да бъде безполезна.
Какво се случва с парите, когато подаръчна карта остане неизползвана? Зависи от държавата, в която е регистриран търговецът на дребно.
Когато закупите подаръчна карта, търговецът може да използва тези пари веднага. Но също така се превръща в отговорност, търговецът трябва да планира възможността картата за подарък да бъде осребрена.
Всяка година големите компании изчисляват, че например за базираната в Сиатъл Starbucks неосребрените ваучери са огромен двигател за печалба. Starbucks отчете 212 милиона долара приходи от разминаването между покупка и осребряване на такава карта през 2022 г.
У нас в България повечето подаръчни ваучери са с кратък срок, като най-дългите са около 1 година, а най-стандартните от 3 до 6 месеца.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб