От 1 януари в София влиза в сила и зона за ниски емисии за битово отопление
Какво означава това за домакинствата, които се отопляват на дърва?
Той ще се движи с устойчиво авиационно гориво - ето какво ще превозва
Kолкото по-голяма е една вятърна турбина, толкова повече енергия произвежда тя - затова в офшорните вятърни паркове има турбини с перки, дълги колкото футболно игрище. Но най-голямото оборудване, което съществува днес, не може да бъде използвано на сушата, защото е твърде голямо, за да бъде доставено по пътищата.
Стартъп, наречен Radia, работи върху едно потенциално решение: Най-големият самолет, създаван някога, е проектиран специално за пренасяне на най-големите перки на вятърни турбини до нови вятърни паркове, като се движи с устойчиво авиационно гориво, пише Fast Company.
Използването на гигантски турбини може да помогне за намаляване на цената на електроенергията. Освен че генерират повече енергия, защото имат по-голяма площ, височината им означава, че имат по-постоянен достъп до вятъра, така че работят през по-голямо време.
"Комбинацията от тези две неща прави мрежата по-стабилна, цените на енергията по-ниски, а печалбите на собствениците на проектите - по-високи", казва основателят на Radia Марк Лундстром. Джеси Дженкинс, професор от Принстън, който консултира компанията, изчислява, че преминаването към най-големите вятърни турбини може да помогне за намаляване на цените на енергията с 16 %.
Стартъпът, който стартира през 2016 г., вече има окончателен дизайн на самолета, казва Лундстрьом. Доколкото е възможно, той разчита на стандартни компоненти, които вече са в масово производство. Мащабен модел - 1/42 от окончателния размер - е тестван в аеродинамичен тунел. Компанията започва да работи с фабрики и доставчици, за да планира производството; екипът очаква да започне търговско производство до края на 2027 г.
Дължината на самолета е 108 м, а обемът му е 12 пъти по-голям от този на самолет 747. Въпреки това процесът няма да е особено ефективен: Най-големите перки са толкова огромни, че самолетът може да превозва само по една наведнъж. Перките могат да се вземат от заводи или пристанища; в момента производителите на офшорни вятърни генератори имат заводи в близост до водата, така че перките могат да се транспортират с кораб.
Самолетът може да доставя и по-малки лопатки, които все още са трудни за транспортиране по шосе. Когато пристигне във вятърната електроцентрала, самолетът е проектиран да се приземи на сравнително къса 6 000-метрова писта.
Други стартъпи работят по различни решения, включително един план за 3D отпечатване на перки на вятърни турбини директно във вятърните паркове. Все пак Лундстрьом твърди, че производството на място би било предизвикателство и че е по-икономично да се работи с по-големи централизирани фабрики.
Разбира се, възможно е новите вятърни паркове на сушата да продължат да използват по-малки турбини. Но тъй като нуждата от електроенергия бързо нараства - както поради преминаването към по-чисти технологии като електрическите превозни средства, така и поради новото търсене от страна на изкуствения интелект - използването на възможно най-големите турбини може да се окаже необходимо, за да се осигури достатъчно енергия.
Radia вече е сключила договор за доставка на турбини за вятърен парк с гигаватни размери. Няма недостиг на търсене, казва Лундстрьом. "Количеството турбини, които трябва да се разположат през следващите 25 години, за да се доближат до целите от Париж, вероятно е около 6-7 милиона перки", казва той. "Всяка от тях ще измине 1000 км от завода до фермата. Така че това е доста голямо логистично предизвикателство и възможност.
Какво означава това за домакинствата, които се отопляват на дърва?
Мaркaтa й зaвлaдявa светa, a доходите достигaт глaвозaмaйвaщи суми
Голяма част от парите им не идват от бокса