Най-добрите оферти за Черен петък през 2024 г.: 4 съвета от експерти
Как да намерите най-изходните оферти?
С нарастването на обществения натиск някои правителства се опитват да намалят броя на частните и търговските полети на къси разстояния
В последно време знаменитости като Тейлър Суифт и политици като Риши Сунак, които използват частни самолети за кратки пътувания, разпалиха отново дебата за това оправдано ли е използването им.
С нарастването на обществения натиск някои правителства се опитват да намалят броя на полетите на къси разстояния, извършвани от търговски и частни самолети.
„Изчислено е, че през 2022 г. използването на частния ѝ самолет е създало над 8000 тона въглеродни емисии, което е доста над 500 пъти повече от годишното производство на въглеродни емисии от всички източници на средния американец или около 1000 пъти повече от това на средния европеец“, казва за Airport Technology Роб Барлоу, професор по етика и корпоративна отговорност в Hult International Business School.
Емисиите на частните самолети
Същността на проблема с частните самолети се състои в това, че въглеродният отпечатък на един пътник е значително по-висок, отколкото при алтернативните търговски самолети.
В доклад на Европейската федерация за транспорт и околна среда от 2021 г. се посочва, че частните самолети замърсяват от 5 до 14 пъти повече на пътник, отколкото търговските полети, и 50 пъти повече, отколкото влаковете.
В доклада се посочва също, че някои частни самолети отделят по два тона CO2 на час, което е зашеметяващо в сравнение със средното годишно производство на човек от 8,2 тона в развитите икономики.
Докато Суифт в частност е подложена на контрол, политиците и бизнесмените, които пътуват със самолет за конференции като Давос или COP28, допринасят за статистически данни като тези, че през 2022 г. частните самолети ще излитат средно веднъж на всеки шест минути в Обединеното кралство.
"Самолетите са един от най-замърсяващите методи на транспорт поради разнообразието от отделяни газове. Това не са само емисиите на CO2, но и азотните оксиди и въздействието на следите от изпарения".
„Височината, от която се отделят газовете, също оказва влияние, тъй като парниковият ефект е толкова по-силен, колкото по-високо във въздуха се намирате“, обяснява анализаторът на GlobalData Уил Тайсън.
Като цяло пътуванията със самолет представляват 2% от емисиите на CO2. За разлика от тях военните по света допринасят за 5,5 % от емисиите на CO2.
Глобалната мрежа „Грийнпийс“ е част от нарастващия брой организации, които лобират за забрана на използването на частни самолети, твърдейки, че въпреки че 80 % от населението на света никога не е летяло, свръхбогатият 1% е отговорен за половината от световните авиационни емисии.
Регулиране на частните самолети
Въпреки че миналата година Комисията по транспорт на ЕС се произнесе за забрана, няколко държави вземат нещата в свои ръце.
През май 2023 г. Франция забрани полетите на къси разстояния, а Испания възнамерява да направи същото през 2024 г. Франция забрани всички полети, които имат железопътна алтернатива, отнемаща по-малко от два часа и половина.
При обявяването на забраната френският министър на транспорта Клеман Боне заяви публично, че страната не може да толерира използването на частни самолети от свръхбогатите в момент, когато обществото трябва да прави съкращения в страх от изменението на климата.
Първоначалният проект на испанското законодателство предвиждаше да се забранят всички полети на къси разстояния с алтернативен железопътен транспорт за по-малко от четири часа. В крайна сметка обаче той беше намален на два часа и половина, което съответства на френското законодателство.
Според проучване на Ecologistas en Acción първоначалните планове на испанското законодателно предложение са могли да спестят 300 000 тона CO2 чрез намаляване на 50 000 търговски и частни полета годишно, но промененото ограничение ще има по-малко въздействие.
Въпреки негативните страни на използването на частни самолети, пазарът за тяхното използване остава силен.
На конференция за частни самолети в Лондон Sky News цитира думите на основателя на The Jet Business Стив Варсано: "70% от всички пътници, които използват корпоративни самолети, са представители на средния мениджмънт. Така че това е наистина полезен продукт", за разлика от това, което мнозина смятат за лукс.
Всъщност Холгер Krahmer от Европейската асоциация за бизнес авиация нарече обсъжданията на евентуални забрани „напълно ирационални“.
За разлика от него, Томас Гелин, активист на „Грийнпийс“ в областта на транспорта в ЕС, заявява, че вината е в апатията и лекомисленото поведение на богатите.
"Неравенството е в основата на кризата с климата и нарастването на използването на частни самолети е доказателство за това. Богатите ще се качат на самолета за Женева така, както обикновените хора биха се качили за пакет бисквити, без да се замислят за последиците за околната среда", твърди той.
В индустрията се полагат усилия за намаляване на въздействието на въздушните пътувания върху околната среда.
„Авиокосмическите компании също инвестират в различни горива за пътуване със самолет, които биха намалили емисиите“, казва Тайсън.
"Алтернативните горива включват устойчиво авиационно гориво, водород и електрически самолети. По-чистите въздушни пътувания, използващи тези методи, са по-лесни за мащабиране, отколкото автомобилния транспорт, поради броя на превозните средства, които ще трябва да възприемат нови средства за задвижване."
Как да намерите най-изходните оферти?
Кои са артистите с най-скъпите билети за 2024 г.?
Проверяваме как се движат цените в столицата на билетите за големите събития