Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Една теория за историята на пивоварството обяснява какво общо имат вещиците с бирата?
Какво общо имат вещиците с бирата?
До 1500 г. пивоварството е било предимно женска работа, т.е. докато "целенасочена" кампания не обвинява жените пивовари, че са вещици. Голяма част от образите, които свързваме с вещиците днес, от островърхата шапка до метлата, може да имат връзка с жените пивовари, казват от Smithsonian Magazine.
Хората пият бира от почти 7000 години, а първите пивовари са били жени. От викингите до египтяните жените варели бира както за религиозни церемонии, така и за приготвяне на практична, богата на калории напитка за дома.
От каменната ера до 1700 г. ейлът, и по-късно бирата, са били част от основната храна в домакинството за повечето семейства в Англия и други части на Европа. Напитката е била евтин начин за консумация и консервиране на зърнени храни. За работническата класа в онези времена тя е важен източник на хранителни вещества, пълен с въглехидрати и протеини. Тъй като напитката е толкова обичайна част от диетата на обикновения човек, ферментирането ѝ и става една от нормалните домакински задачи за много жени.
Ейлът бил питателен, лесен за производство и евтин. Консумирал се е всеки ден от всеки човек в средновековна Англия, включително деца, тъй като съдържанието на алкохол било ниско, а той служел само като консервант.
Според Музея на Оксфорд в онова време ейлът е напитка, необходима за общественото здраве, тъй като осигурявал хидратация, когато източниците на безопасна прясна вода са изключително ненадеждни. Записите показват, че работниците в някои индустрии, като селското стопанство, дори са можели да изберат да им се плаща в ейл, а не в традиционна валута.
Някои предприемчиви дами пренасят това домакинско умение на пазара и започват да продават бира. Вдовиците или неомъжените жени са използвали уменията си за ферментация, за да спечелят допълнителни пари, докато омъжените жени са си партнирали със съпрузите си, за да управляват бирен бизнес.
Така че, ако пътувате назад във времето до Средновековието или Ренесанса и отидете на пазар в Англия, вероятно ще видите странно позната гледка: жени, носещи високи, островърхи шапки. В много случаи те стоят пред големи казани.
Но тези жени не са вещици, те са пивовари.
Те носят високи островърхи шапки, за да могат клиентите им да ги забележат на претъпкания пазар. Пренасят варките си в казани. А онези, които продават бирата си извън магазините, имали котки, за да пазят зърното от мишки. Традиционно е било жената да оставя метлата си извън дома, за да сигнализира, че ейлът е наличен за закупуване. Някои твърдят, че иконографията, която свързваме с вещиците, от островърхата шапка до казана, произхожда точно от жените, работещи като майстори пивовари.
Точно когато жените установяват своят бизнес модел на пазарите за бира в Англия, Ирландия и останалата част от Европа, започва Реформацията. Фундаменталисткото религиозно движение, възникнало в началото на XVI век, проповядва по-строги норми върху поведението на жените и осъжда много от тях в магьосничеството.
Мъжете пивовари виждат възможност да намалят конкуренцията си в търговията с бира.
С течение на времето станало по-опасно за жените да практикуват пивоварство и да продават бира, защото можели да бъдат идентифицирани погрешно като вещици. По това време да бъдеш обвинен в магьосничество не е просто обикновена грешка. Това е можело да доведе до преследване или смъртна присъда.
Според други източници, като Музеят на Оксфорд веществото изобщо не е причина за изчезването на жените пивовари, известни още като алеви. Всъщност нещата не са толкова романтични.
Женените пивовари стават обект на нов закон, въведен от крал Едуард III, който изисква съпрузите им да поемат отговорност за всяка вреда, причинена на учените в Оксфорд чрез ейл с по-ниско качество.
Предполага се, че новият зкаон е създаден, за да се гарантират високи стандарти и да се обезсърчи престъпната дейност около уникалния пазар на храни и напитки в Оксфорд. Умишлено или не, това довежда до факта, че за омъжените пивоварки е все по-трудно да продължат да работят, поради страх, че съпрузите им ще бъдат държани отговорни за всякакви предполагаеми лоши последици.
Самотните жени и вдовици са изоставили професията си още преди този закон да влезе в сила. През 1311 г. 20% от пивоварните домакинства са били ръководени от жени, но това число е паднало до около 17% през 1330-те и 1340-те години.
Освен това неомъжените или овдовели жени са били принуждавани към по-малко престижната и по-малко доходоносна работа в рамките на пазара на ейл. Все по-малко и по-малко домакинства печелеха от търговското пивоварство и бяха изтласкани от професионалните пивоварни организации. След Черната смърт през 1348 г. тази тенденция се засилва. Оксфорд губи една трета от населението си, а тези, които оцелят, имали по-малко пари за харчене. Пазарът стана непредвидим и нерентабилен. Много пивоварни домакинства излизат от бизнеса.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб