1 USD
1.84844 BGN
Петрол
71.49 $/барел
Bitcoin
$99,419.8

Заплатата ми се изплъзва между пръстите, какво да правя?

БГ Бизнес

Повечето хора харчат повече, отколкото си мислят

 

Когато става въпрос за управление на вашите финанси, трябва да знаете къде отиват парите ви. Това означава да направите бюджет. Поддържането на текущ раздел на ежедневните ви разходи в главата ви вероятно не е от полза.

„Хората си мислят, че харчат по-малко, отколкото всъщност харчат", каза Мадисън Шарик, мениджър финансово планиране в PNC Investments.

Възприемането на ad hoc подход към бюджетирането може да ви остави в дупка в края на месеца, като намали спестяванията ви и ви тласне към дългове.

Но не мислете за бюджета като за тежест, препоръчва Тифани Аличе, основател на уебсайта за лични финанси The Budgetnista и автор на книгата „Get Good with Money“. Вместо това мислете за това като за начин да постигнете финансовите си цели. „Вашият бюджет създава среда, в която да имате нещата, които искате, по устойчив начин“, каза тя.

И създаването на система за проследяване на вашите разходи не трябва да се усеща като скучна работа. Просто намерете метод, който работи най-добре за вас. 

Независимо дали е с писалка и хартия или електронна таблица в Excel, проследяването на всичките ви разходи и входящи пари в брой за поне един месец осигурява подробен регистър на вашите финансови навици и ви кара да ги осъзнавате по-добре, съобщава CNN.

Ключът е да бъдете честни и задълбочени с проследяването си – да, тази чаша кафе трябва да бъде отбелязана. Както и тази картичка за рождения ден на майка ти. В края на месеца ще имате ред по ред счетоводство на вашите финанси, което ви дава ясна картина колко харчите и спестявате.

За да помогне за категоризирането на разходите, Аличе поставя „B“ до всички сметки, които са фиксирани като плащания за наем или ипотека, а „UB“ за „сметки за използване“ се поставя върху разходи, които могат да варират, като сметки за комунални услуги. Тя поставя „C“ до разходите, които са избор (и са най-лесни за намаляване, като хранене навън или развлечения).

Недостатъкът: Този метод може да отнеме много време и да стане досаден.

Ако писалката и хартията не са вашето нещо или просто не сте достатъчно усърдни, за да сте в крак с всичките си покупки на ръка, технологията може да ви помогне да проследите и категоризирате разходите.

Различни приложения и уебсайтове като Mint или PocketGuard ще се синхронизират с вашите акаунти, за да създават отчети за разходите. Тези инструменти работят най-добре, ако почти всичките ви разходи се извършват чрез кредитни карти и електронни покупки.

Някои доставчици на кредитни карти също предлагат разбивки на вашите разходи, за да ви дадат представа къде отиват парите ви, но те обикновено са ограничени до транзакции, които сте направили с тази сметка.

Недостатъкът: Софтуерът за проследяване има тенденция да гледа назад, проследявайки какво вече сте похарчили, което няма да помогне за предотвратяване на преразход.

Обичате да имате правила, които да следвате

Сега, след като знаете къде сте влагали парите си, може би имате нужда от помощ, за да разберете къде трябва да отидат.

Бюджетът 50/30/20 дава насоки как да разделите заплатата си: 50% трябва да отидат за необходимите разходи (например: жилище, хранителни стоки, сметки за комунални услуги) 30% за разходи по преценка (пътуване, развлечения, абонаменти и т.н.) и 20% към спестявания и дълг.

Онлайн калкулаторите могат да ви помогнат да разбиете всичко и да го персонализирате.

Недостатъкът: Този метод може да бъде труден за следване от хора в райони с висока цена на живот – където жилищните разходи изяждат много по-голяма част от бюджета – или за тези, които са близо до пенсиониране, които може да се наложи да удвоят спестяванията си.

След като платите всичките си сметки, похарчите за нуждите си и вложите пари в спестявания, все още може да имате останали. Парите, оставени да се въртят във вашата разплащателна сметка без определена цел, често се изразходват за луксозни стоки и импулсивни покупки.

Бюджетът с нулева сума помага да се избегне този проблем, като отчита всеки лев, преди да го спечелите. Така че започвате с приходите си и след това изваждате всичките си разходи за месеца с цел да достигнете нула. Разходите включват всичко, за което харчите пари, включително жилище, храна, спестявания и инвестиции.

Ако имате нужда от строга дисциплина

Наличието на визуално напомняне къде отиват парите ви може да помогне за ограничаване на преразхода.

Първо изчислете заплащането си за вкъщи за месец (или период на плащане) и след това извадете всички разходи, които не могат да бъдат платени в брой: неща като жилище, спестявания и комунални услуги (автоматизирайте тези плащания, ако е възможно).

Остатъчните средства са това, което ви остава да похарчите за всичко останало във вашия бюджет. Определете колко можете да похарчите във всяка категория (хранителни стоки, бензин, развлечения) и след това сложете пари в отделни пликове с падпис за какво може да се харчи.

След като пликът се изпразни, няма повече разходи в тази категория за месеца.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст