Потребителската 2023 г.: Едноцифрена инфлация и по-евтина храна (ОБЗОР)

Поскъпване имаше при някои сектори на икономиката

 

Що се отнася до потребителски новини през тази година, сред най-важните разбира се, е тази за намаляването на инфлацията. След като миналата година инфлацията стигна рекордни нива, тя постепенно започна да пада.

През януари тази година инфлацията на годишна база беше 16,4%.

През месеците март-юни на преден план излезе организираната от "Активни потребители" акция за колективна покупка на климатик. 

Снимка: iStock

Колективните покупки обединяват отделни потребители, които споделят общ интерес, създавайки силна позиция при договаряне за намаляне на цената. Това дава много по-голям стимул на търговците да предлагат на потребителите по-изгодни цени. В рамките на акцията потребителите имаха възможността за изгодна и безопасна покупка на качествени и ефективни климатици, които са получили висока оценка в международния лабораторен тест. За избрани модели климатици имаше оферти от различни доставчици.

В средата на ноември пък стартира инициативата "Достъпно за вас". Кампанията стартира с фокус върху минимум 50 продукта от малката потребителска кошница. От тях най-малко 16 продукта в един магазин трябваше да са отбелязани с логото на кампанията. Министерството на икономиката разчита на пазарните механизми и на свободната конкуренция като цели по-добри цени за българските потребители, формирани на пазарен принцип и чрез доброволното партньорство между държавата и бизнеса. Кампанията започна поетапно в партньорство с обекти от по – големите търговски вериги, като се водят разговори и с по-малки регионални такива.  

 

Само за първия месец от началото на инициативата "Достъпно за вас" се наблюдава намаление в цените на част от основните хранителните стоки от поне 10 на сто, а при някои продукти то достига и до 40 на сто. Това отчитат като резултати през декември от Министерството на икономиката и индустрията на база на сравнение на цените на предлаганите стоки спрямо тези преди стартирането й.

При някои от храните, включени в инициативата, през последната седмица се отчита до 40 на сто по-ниска цена, съобщиха от ведомството. Такъв е примерът с олиото, ориза и портокалите. При сиренето и кашкавала, включени в инициативата, намалението стига до 22 на сто. Сред продуктите на най-добра цена, предлагани от други продуктови групи, са яйцата, бобът, пилешкото месо и киселото мляко.

За по-голяма информираност на потребителите продуктите от инициативата с най-добра цена за конкретната седмица са обозначени с логото на "Достъпно за вас" във всеки един магазин, който е част от кампанията. Намалените продукти са обозначени и в съдържанието на брошурите на търговските вериги и дигиталните им издания. Информация за продуктите може да бъде намерена и на сайта на кампанията https://dostapnozavas.bg, където могат да бъдат открити и партньорите в инициативата. На сайта има и сравнение на потребителската кошница с 16 от най-търсените продукта за седмицата и цената им преди и след стартиране на кампанията.

Не всичко обаче поевтиняваше тази година. Горивата на няколко пъти през годината отбелязваха растеж. През август поскъпването беше доста осезаемо, като горивата поскъпнаха с около 30 стотинки. 

В края на годината пък стана ясно, че водата на много места в България ще поскъпне. В някои населени места поскъпването ще е с до 80%.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст