Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Попитахме експерт по колко пари харчат компаниите за коледни подаръци на служителите
Коледа е само след броени дни и вече сме в седмицата, в която повечето компании решават да зарадват служителите и партньорите си с коледен подарък. От досадните календари във всяка торбичка, през задължителната бутилка вино, до технологични подаръци, има компании, които години наред се опитват да надскочат собствените си идеи и надграждат подаръците, докато други отбиват номера.
Попитахме експерта по човешки ресурси Надя Василева от Българската конфедерация по заетостта какви суми отделят компаниите тази година за подаръци на служителите си.
„Разбира се сумите са различни, (срещали сме от 70 - 400 лв.) като обикновено някои компании дават хранителни или други продукти, други инвестират в коледно парти. Персонални подаръци предлагат малка част от компаниите. Основно производствените предприятия. Там бюджетите варират между 15 – 30 лева на човек“, казва тя за businessnovinite.bg
Традиционно подаръците в IT сферата сякаш са най-впечатляващи, като някои технологични компании, които произвеждат собствени продукти често подаряват от тях на служителите си. Дигитална рамка за снимка, преносима кафе машина, апарат за кръвно… Специалистите по човешки ресурси в някои компании са креативни. В други не чак толкова и комбинацията от кутия шоколадови бонбони и календар с логото на фирмата са може би най-често срещаната комбинация.
„В зависимост от сектора се подаряват, например месо (пуйки, агнета, риба), сирене, алкохол, кафе, одеяло, коледни покривки за маса, сервизи, чаши, свещи, сладки, коледна украса, ваучери за храна“, казва Василева.
Според Василева няма регулации за сумите, които компаниите са решили да изхарчат за коледни подаръци на служителите си и няма логика да им подобни ограничения.
„Сумите със сигурност не са обект на регулация по GDPR. Не стои така въпроса обаче с предоставянето на лични данни към трети лица за закупуване и доставка на подаръците", допълва тя.
Все пак много служители не се радват на какъвто и да е било подарък и предпочитат да получат бонуси за Коледа, 13-та заплата или ваучери за храна. Василева припомня, че откакто гласуваха 200 лева за признати разходи за ваучери, много компании се възползват от тях като бонус.
Според експерта има групи подаръци, на които са по-скоро нежелани и служителите не ги харесват. Те включват ваучери за намаления в магазини и нискобюджетни рекламни материали – като календари, писалки, моливи, чаши, тефтери, флашки, безжични мишки и т.н.
Някои от компаниите, които тя отличава като „отличници“ в подаряването на коледни подаръци са Siteground, Bosch, JYSK, Progress и някои фармацевтични компании, които отделят средства дори за почивки до екзотични дестинации. Също така - висок клас дрехи, чанти за лаптоп, лична сесия по Астрология или Хюмън Дизайн, уикенд в СПА хотел, като това са някои от най-интересните и забележителни неща.
Питаме експерта дали, ако компанията реши да даде 13-та заплата е нужно да има и подарък?
„Това е въпрос на стратегия на компанията, големината ѝ и какъв е финансовия резултат за годината, но едното не пречи на другото, а и повечето случай служителите очакват и двете и в тази връзка работодателите избират и двете с цел задържане на служителите си. Друга голяма част компании преустановиха годишния бонус и дават само ваучери, а някои само 13-та заплата“, допълва тя.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб