Големите онлайн магaзини у нас правят 25% от годишния си оборот на "Черен петък"

Какъв оборот очаква председателят на Управителния съвет на Българската e-commerce асоциация (БЕА) Жанет Найденова?

 

Тази година онлайн продажбите по време на кампанията "Черен петък" ще са по-високи от миналата, очакванията са за оборот от 500 милиона лева. Това каза председателят на Управителния съвет на Българската e-commerce асоциация (БЕА) Жанет Найденова, цитирана от БТА. 

  • Колко българи пазаруват по време на "Черен петък"?
  • Кога започва "Черния петък" в България?
  • Реални ли са отсъпките на "Черен петък"? 

Проучване на компанията за маркетингови анализи "Кантар" (Kantar) показва, че трима от всеки четирима българи, живеещи в градовете, възнамеряват да закупят поне един продукт по време на кампанията.

По думи на Найденова "Черният петък" е най-голямото намаление за годината в повечето онлайн продуктови категории. "Проучванията показват, че над 70% от българите са пазарували тогава, а по данни на БЕА само за периода 17, 18 и 19 ноември 2023 г. онлайн продажбите са надхвърлили 250 млн. лева, като до края на ноември 2023 г. са реализирани онлайн покупки на стойност над 400 млн. лева.

"Черният петък" вече започна в България. Кампанията е една седмица по-рано от Black Friday в САЩ, който по традиция е последният петък на ноември след Деня на благодарността, отбеляза тя. 

Според нея през последните години този период се наложи като най-голямата кампания с намаления за годината за онлайн продажбите. Данните на асоциацията показват, че 75% от предложенията по време на кампанията са с най-ниските цени по време на "Черния петък" в сравнение с цените през цялата година. 

Покупките по време на кампанията за някои от големите онлайн магазини и платформи представляват около 25-30 на сто от годишния оборот, анализира Найденова.

Какво купуват българите по време на "Черния петък" според годините си? 

Найденова отбеляза още, че за различните онлайн продуктови категории възрастовите групи, които са най-активни по време на намалението, са различни. За категорията "Дрехи, обувки, аксесоари (чанти, бижута)" най-активи са 24-35 годишните, за категорията "Парфюми, лична грижа и козметика" са хората на възраст 35-44 години, а за "Бяла и черна техника и малки електроуреди" тези на 44-55 години.

Колко от покупките се връщат след пазаруването на "Черен петък"? 

Проучване на БЕА за правото на онлайн купувачите да се възползват от 14-дневния срок за отказ от поръчка показва, че процентът върнати покупки средно е 8,3 на сто. 

За различните продуктови категории процентът варира. При дрехите, обувките, аксесоарите, чантите и бижутата той е между 18 и 20 на сто. За спортните стоки - 10-12%, за козметиката от 5 до 7%. За детските стоки той е 4 на сто, за мебелите и стоките за дома между 1-2%, за компютрите, таблетите, мобилните телефони между 6 и 7 на сто, и за офис консумативите и аксесоарите 1-2 на сто. 

 

В страните от Европейския съюз (ЕС) средният процент върнати покупки е 20 на сто сумарно за всички онлайн продуктови категории, каза Найденова и добави, че категорията с най-висок процент върнати покупки е "Дрехи, обувки, аксесоари (чанти, бижута)" с 32,9 на сто. Германия е с най-висок процент за върнати поръчки  - 64,3 на сто за дрехите, обувките и аксесоарите. 

Сред най-купуваните стоки по време на "Черния петък" са дрехи, обувки, парфюми, лична грижа и козметика, детски стоки, продукти за ежедневието и домашния любимец, бяла и черна техника, големи и малки домакински уреди, мебели и стоки за дома, телефони, лаптопи, таблети и различни компютърни аксесоари, гуми, авточасти и автоаксесоари, и др. Миналата година по време на кампанията българите са похарчили средно над 620 лв., което е със 120 лв. повече в сравнение с похарчения бюджет от средно 500 лв. по време на кампанията през предходната година, посочи Найденова. 

По думите й влизането в сила на Омнибус директивата (на 28 май 2022 г.) и основните правила за спазване на изискванията за онлайн търговия по време на "Черния петък" промениха процентите на намаленията и вече наблюдаваме едни реалистични отстъпки, които онлайн магазините предлагат по време на кампанията. Съгласно тази директива отстъпките трябва да се базират на последната най-ниска цена през последните 30 дни, което означава, че вече не можем да видим отстъпки от порядъка на 80-90% като предишните години, а реалистични отстъпки от 30-40 на сто, обясни председателят на БЕА.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст