
Централните банки вече предпочитат злато, евро и юани пред долара
Еврото и китайският юан са най-големите печеливши от отдръпването от щатския долар
Къде са най-ниските и най-високите такси за преминаване на мост в Европа?
България попада в топ 10 на страните с най-високи пътни такси за мостове в Европа, според анализ на специализирания сайт Tollwayr, който разглежда цените за преминаване по магистрали, тунели и мостове на континента. Въпреки че абсолютните стойности у нас са далеч по-ниски от западноевропейските нива, съоръженията над Дунав при Видин-Калафат и Русе-Гюргево заемат съответно пето и шесто място в общоевропейската класация. Анализът се базира на официални данни от пътнотранспортни оператори в цяла Европа.
Таксата за преминаване по моста при Видин е 6 евро в едната посока за лек автомобил. Тази сума поставя съоръжението до други скъпи европейски обекти като Мийо във Франция (12,50 евро) и моста Сторебелтсброен в Дания (21,81 евро). Същата сума се заплаща и за преминаване по „Дунав мост 1“ при Русе. За сравнение, мостът „Йоресундсброн“ между Дания и Швеция е най-скъпият в Европа с такса от 54 евро – девет пъти повече от тази на българо-румънските съоръжения. На другия полюс в класацията са Обединеното кралство и Босна и Херцеговина, където таксите за мостови преминавания са символични – съответно 0,14 и 0,61 евро.
Макар сумите у нас да не изглеждат стряскащи, тяхната значимост нараства в регионален мащаб, особено за трафика между Балканите и Централна Европа. „Дунав мост 2“ и „Дунав мост 1“ играят стратегическа роля в паневропейските транспортни коридори и са основни за търговията и свързаността между Югоизточна и Западна Европа.
В същото време, анализът поставя акцент и върху други страни от Централна и Източна Европа. Хърватия се нарежда на 12-о място с магистрална такса от 32,8 евро по маршрута Тракошчан–Сплит – най-високата в региона. Макар България да е в първата десетка по цени за мостови преминавания, тя все още е далеч от най-скъпите транспортни маршрути в Европа, като тунела под Ла Манша (72 евро) или пътя Париж–Марсилия (68,9 евро).
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Еврото и китайският юан са най-големите печеливши от отдръпването от щатския долар
Планът на Мъск може да проработи само ако се поучи от най-успешните ''политически разрушители''