
Съдът временно спира забраната на Тръмп срещу чуждестранни студенти в Харвард
Това дава на университета първоначално облекчение в съдебната битка
Пазарната капитализация на компанията премина 1 млрд. долара
Създадената в София Shelly Group вече официално се нарежда сред елитния клуб на технологичните еднорози, след като пазарната ѝ оценка надхвърли 1 милиард долара.
При цена от почти 50 евро за акция, публично търгувана под тикер SLYG както на Франкфуртската (Xetra) , така и на Българската фондова борса , Shelly се превръща в рядка порода: технологичен скейп, роден в Европа, който е първият в света хардуер, стигнал до територията на еднорозите, без да разчита на безкрайни кръгове от рисков капитал, съобщава The Recursive.
От SMS мелодии до интелигентни релета за 20 години: Shelly Group превърна българското IPO за 2 милиона евро в европейски IoT успех за 1 милиард евро, като се ориентира рано, поддържайки своята технологична ориентация към хакерите и финансирайки растежа чрез публичните пазари.
Всичко започва през 2003 г., когато серийният предприемач Димитър Димитров създава „Тераком“ – компания за мобилни услуги като платени SMS-и и мелодии. През 2010 г. портфолиото е обединено под холдинговата структура Allterco AD, с поглед към по-големи цели.
Появява се „She“ – домашно Wi-Fi реле, управляващо осветлението от телефон. Идеята прераства в нова линия продукти – Shelly. Междувременно се появява и MyKi Watch – детски GPS часовник с огромен търговски успех.
Allterco прави IPO на БФБ, набирайки 2,2 милиона лева – необичаен ход за хардуерен стартъп. Средствата отиват за IoT разработка.
През 2018 г. Shelly 1 – компактно реле с отворен API – завладява YouTube и форумите. Хардуерът бързо печели фенове сред техно-ентусиастите. Allterco се освобождава от неосновната си телекомуникационна дейност, продавайки пет дъщерни дружества и се фокусира изцяло върху IoT.
С откриването на офис в САЩ и навлизане в над 120 пазара, Shelly затвърждава глобалните си амбиции. През 2021 г. следва листване и във Франкфурт, на цена от 14,50 евро.
Allterco се преименува на Shelly Group, за да отрази фокуса върху флагманския си бранд. През 2025 г. устройствата от четвърто поколение дебютират на CES – вече с поддръжка на Matter, Zigbee, Wi-Fi и Bluetooth, правейки ги съвместими „с всичко“.
Shelly успява там, където мнозина се провалят: финансира растежа си изцяло през борсата и оперативни печалби. От IPO-то през 2016 г. до днес, акциите бележат ръст от над 6000%, а капитализацията вече е над 1 милиард долара.
Компанията увеличава капацитета си:
от 800 000 устройства месечно през 2024 г.
до 1,5 милиона до края на 2025 г.
и цели 2 милиона на месец през 2026 г.
Този скок се случва без ново финансиране, благодарение на стратегически партньор в Китай.
Shelly вече разработва интелигентни релета Gen4, вградени OEM решения, интелигентни брави (след придобиването на холандската LOQED), и SaaS платформа, с над 200 000 абонати.
Целите до 2026 г.:
над 200 милиона евро годишен приход,
агресивна експанзия в Северна Америка,
и запазване на лидерството в интероперативността с най-новите технологии.
Историята на Shelly не е просто за милиарди. Тя е за упоритост, иновации и правилни стратегически ходове. От страничен проект до глобален пазарен лидер, компанията показа, че от България могат да излязат не само таланти, но и технологични гиганти от ново поколение.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Това дава на университета първоначално облекчение в съдебната битка
"Всеки е добре дошъл да открие бизнес в Европейския съюз"
За колко време ще пътувате 1000 километра?