България губи 845,2 млн. лв. годишно, докато не сме в Шенген и по суша

Това става ясно от доклад на БАН, изготвен по искане на Министерството на икономиката и индустрията

 

Общият ефект от преки и косвени ползи за гражданите и бизнеса, от пълното присъединяване на България към Шенген би могъл да достигне до 1,3 млрд. лв. годишно. Това обяви министърът на икономиката и индустрията д-р Петко Николов в изказването си по време на събитие, свързано с представяне на приоритетите на унгарското председателство на Съвета на Европейския съюз, сред които са пълното приемане на България и Румъния в Шенген. 

По думите му приемането на двете държави в Шенгенското пространство пряко касае не само българския и румънския бизнес, но също така и всички компании от цяла Европа, които оперират в региона ни. Министър Николов посочи, че частичното приемане на България в Шенген е причина за икономически загуби не само за българския бизнес и граждани, но и за всички държави от региона и от ЕС.

Снимка: Министерство на икономиката

Преките загуби на България от само частично влизане на България в Шеген привъзлизат на 845,2 млн. лв. годишно, включително за тежкия автомобилен транспорт и за производителите и износителите на стоки. Това става ясно от доклад на Българската академия на науките, изготвен по искане на Министерството на икономиката и индустрията.

 

По думи на Николов тези загуби трябва да се добавят и пропуснатите ползи под формата на очаквани алтернативни приходи от използването на загубеното в престой време за допълнителна работа на тежкотоварния транспорт, което възлиза на 544.9 млн. лв.

„Така преките и потенциалните ползи за гражданите и бизнеса при премахване на сухопътния граничен контрол при пълно присъединяване към Шенгенското пространство възлизат общо на 1,3 млрд. лв. годишно“, обяви той.

Снимка: Министерство на икономиката

Николов посочи, че положителните ефекти от пълноправно членство на България и Румъния за страните от ЕС и техните граждани може да се разгледат в множество направления. Сред тях министърът на икономиката и индустрията изтъкна допълнителното укрепване на външните граници, повишаването на обема на търговията с останалите страни членки, намаляването на разходите за износителите чрез освобождаване на транспортен ресурс от чакащите на границите камиони, съкращаването на времето, необходимо за придвижване на стоки в цяла Европа, намаляването на несигурността и предвидимостта в сроковете за доставки, спестяванията от административно обслужване и проверки, ползи за туризма, повишаване потенциала за растеж на пограничните райони, значим екологичен ефект и други.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст