1 USD
1.83594 BGN
Петрол
Bitcoin
$64,468.9

5-и годишен форум "Отговорни производители": Продоволствена сигурност, доверие и потребителско изживяване

БГ Бизнес

bTV Media Group е партньор на събитието

Всички участници в първи панел на провелия се 5-и годишен форум "Отговорни производители" се обединиха около тезата, че климатичните промени се случват пред очите ни и трябва бързо да се адаптираме към тях, като в същото време се търсят и прилагат решения за избягване на бъдеща продоволствена криза. 

Кирил Вътев, основател и съдружник на компания от хранително-вкусовата промишленост, припомни някои от кризите, които страната ни изживя. По думите му от 1992 г. има три законопроекта, внесени в НС за Закона за браншовите организации. „Оттогава досега съм участвал в поне 4-5 такива законопроекта, но има само един, който успя да стигне до комисия“, уточни Вътев и добави "Политиците нямат никакъв интерес да има гражданско общество. Нямаме нито една браншова организация в България". 

„Държавата трябва да бъде отговорна. Няма държава, която да няма добре развито аграрно общество. Ние имахме добро стратегическо планиране към аграрния сектор и не знам защо успяхме да го погубим", посочи председателят на Държавната комисия по стокови борси и тържища, Владимир Иванов. Той отчете, че в момента има известно успокояване на цените на пазара, дължащо се най-вече на сезонни фактори като даде за пример срива на цените на пшеницата и на царевицата, както и задържане в цената на захарта. По думите на Владимир Иванов, донякъде се е повишила и потребителската култура. "Търсенето не е за подценяване, но това няма да разреши глобалните проблеми", уточни той. 

„Преди 50 г. си мислихме, че ресурсите са неизчерпаеми, но последствията започват да се появяват доста бързо - за 50 г. унищожихме 70% от биоразнообразието, всяка година губим 50 млрд. дървета", посочи Иванка Стойнич, мениджър „Устойчивост" на компания за производство на хранителни продукти и безалкохолни напитки.

Повече контрол и прозрачност ще върнат доверието на потребителите – са сред основните изводи на участниците в панел „Чиста храна - качество на храните“. В началото модераторът Елисавета Якимова, зам.-главен редактор на списание „Мениджър“, представи данни от специално изготвено за форума онлайн прочуване на агенция „Прагматика“, според което 92% от анкетираните изпитват съмнения в качеството на хранителните продукти. Над 60% не вярват в ефективния контрол, силно са притеснени от разрешените производствени практики и употребата на одобрени, но притеснителни, субстанции и вещества, а 72% мислят, че качеството се е влошило през последните години. От извадката става ясно още, че потребителите категорично предпочитат хранителни продукти, произведени в България. Панелът започна с презентация на Иван Иванов, ръководител в направление „Плодове, зеленчуци и цветя“ в голяма верига хипермаркети. Той заяви, че от компанията са инвестирали близо 1 млн. лева за година в изследване на качеството. „Нашите производители получават сигурност, тъй като договорът, който подписваме с тях, гарантира изкупуването на продукцията, заложена в него. Избираме заедно с тях продуктите и сортовете. През целия път – от засаждането до самата беритба, правим одити“, обясни Иванов. Той отбеляза, че миналата седмица от компанията са провели първата си АгроАкадемия, в която са се включили над 20 български производители.

„Всички те се запознаха с тенденции на пазара и им показахме реална имплементация на процеса в  централен склад. Оттук ще имаме нови ползотворни партньори, с които ще оперираме български продукти“, каза Иванов.

Галя Викьова, заместник изпълнителен директор на Българската агенция по безопасност на храните, заяви, че към този момент са извършени около 740-50 проверки от началото на засилените проверки, като акцентът е върху яйцата, агнешкото месо, козунаците и боите. „Мисля, че установените несъответствия са по-скоро обичайните, които се срещат – необявен произход на витрина на месото, недобри условия за съхранение, изтекли срокове. Малко са актовете за установяване на административни нарушения. Изводът е, че бизнесът се опитва да спазва това, което е разписал, в системата си за самоконтрол“, категорична е тя.

По думите на Даниел Божанков, председател на Асоциацията на промишленото птицевъдство в България, произвеждаме около 40% от българското птиче месо и около 30% от свинското, а останалото е внос. „Сами можем да си направим сметка колко пъти виждаме украинско или полско месо. Почти всичко обаче е представено като българско, като причината е, че като влезе през митницата, отива в цехове за транжиране, след което се преработва и преетикира, влизайки на пазара като българска стока“, заяви Божанков. Според него това е голям проблем и той трябва да бъде разрешен, за да се повдигне доверието на българския потребител. В разговора Даниел Божанков обяви, че в момента се създава обединение, което да бъде гарант за качеството - „Български обединени птицевъди“ - с цел предлагане на по-качествени продукти и скъсяване на пътя до крайния потребител.

Според  Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“, потребителят има тежка задача, защото той не е единен субект. „Ако повече хора вярват в даден знак за качество, съвсем скоро ще се появят други, защото ще видят, че това работи“. Николов смята, че от тази ситуация ще излезем с търпение и упорство.

Добрите примери за успешен малък бизнес, пробивите на пазара и изграждането на бранд позициониране бяха основни акценти в третия дискусионен панел. "Не е лесно един малък нишов български продукт да се наложи на международните пазари. Ключът към успеха да създадеш нещо, в което истински вярваш, нещо, в което вярваш, че си експерт и специалист и да го направиш по такъв начина, че да успееш да видиш потенциала му напред.“ Това сподели пред аудиторията на форума Светла Лесова, основател и изпълнителен директор на компания за натурални безалкохолни напитки. 

„Нашият път беше сходен с този на Светла Лесова. Когато един предприемач се заеме с подобно начинание, е важно да има предишен опит в тази сфера. Този процес, разбира се отнема време. Аз не стартирах с бизнес план да превзема света или да правя печалби. Започнах с една кауза - да промотирам чистата здравословна храна, да помогна на моите приятели пчелари тяхната продукция да се изкупува на достойна цена, а потребителите навън да видят, че България има качествени и добри продукти.", разказа Биляна Лаундс - Николова, основател и управляващ директор на друга компания, която разработва специализирана храна с функционални ползи.

"Когато става въпрос за бранд и позициониране, класическите теории и фокусът върху продукта и цената винаги са имали ключово значение. Но ние все по-уверено навлизаме в едни времена, в които позиционирането върху клиентското изживяване е изключително важно.", обясни доц. д-р Кристиян Постаджиян, преподавател по реклама, зам.-ректор по учебната дейност в НБУ. Според него е важно бизнесът да познава своите потребители. Нещо повече – той посъветва производителите да общуват с потребителите, тъй като това ще им помогне да изградят пълноценни взаимоотношения с тях. 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии