1 USD
1.83957 BGN
Петрол
Bitcoin
$66,935.4

Цената на винетките пада с 10% от догодина

БГ Бизнес
 

Годишната винетка ще струва 87 лв.

Намаление от минимум 10 процента намаление на цената на винетката ще предложи министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. Новата цена на винетката трябва да бъде в сила от 1 януари догодина, защото голяма част от тях вече са купени за тази година.

Така, например, най-търсената винетка – годишната, която в момента струва 97 лв., от догодина би струвала 87,3 лв. Това означава, че ще бъде закръглена на 87 лв.

Данните от приходите показват, че от въвеждането на тол системата у нас близо две трети от пътните приходи се събират от винетни такси.

Снимка: БГНЕС

Превозните средства между 3,5 т и 12 т от 1 юли да плащат между 2 и 7 стотинки на километър за преминаване през второкласните пътища. В момента второкласната пътна мрежа е включена в обхвата на тол системата, но ставката за нея е нула стотинки на километър.

България е поставена в абсолютно необяснима от икономическа и финансова гледна точка ситуация в сравнение с всички европейски системи, за които е прието около 70% от таксите да се събират от камиони над 3,5 т, а от винетки – около 30%.

Отчетите на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) показват, че събраните средства от тол такси през 2020 г. и 2021 г. са около една трета от общия приход от пътни такси и са над 3 пъти по-малко от прогнозираните при старта на тол системата от 450 млн. лв.

В момента тежкотоварният трафик заплаща за преминаването по едва 3115 километра пътища от определените 6050 км, които попадат в обхвата на тол системата. От платените 803 км са магистрали и 2312 км – първокласни пътища.

Републиканската пътна мрежа е близо 20 000 км. Ограниченият обхват позволява на не малка част от международния тежкотоварен трафик да избягва платените пътища и да преминава по безплатните второкласни и третокласни пътища.

Голяма част от тях категорично не са пригодени за тежкотоварни камиони и биват разрушавани до степен на непроходимост или реален риск за живота и здравето на хората. Обхватът на платената пътна мрежа е определен с Решение на Министерски съвет – 6050 км и той не се изменя. И понастоящем, тя включва автомагистрали, пътищата I и II клас.

„Затова предлагаме от 1 юли 2022 г. автомобили и автобуси над 3,5 т да плащат тол такса за преминаване през близо 3000 км второкласни пътища. Те и в момента са предвидени в обхвата на платената пътна мрежа, но ставката за тях е определена на нула още при въвеждането на тол системата у нас преди две години“, обясни вицепремиерът на работната среща.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии