YouTube е на 19 години - как беше създадена платформата?

Технологии

Платформата има над 2 млрд. потребители месечно

 

За своята 19-годишна история YouTube се превърна в безспорен крал на онлайн видеото. Има над 2 милиарда потребители месечно, които гледат стотици милиони часове съдържание всеки ден. Но много хора не знаят как е започнало създаването на YouTube.

Снимка: Pexels

Компанията се изстрелва след основаването си през 2005 г. и само 18 месеца по-късно е закупена от Google. Под ръководството на Google YouTube се превърна от хранилище на любителски видеоклипове в източник на оригинално съдържание, пише Business Insider.

Ето как YouTube получи своя експлозивен старт и запази тази инерция, за да се превърне в най-голямата сила в онлайн видеото. 

В края на 2004 г. трима ранни служители на PayPal - Чад Хърли, Стив Чен и Джауед Карим - започват да работят по идея за уебсайт, на който потребителите да качват профили за видео запознанства.

Според доклад на USA Today те са работили в гаража на Хърли в Менло Парк, Калифорния. На Деня на влюбените през 2005 г. Хърли - в качеството си на главен изпълнителен директор - регистрира търговската марка, логото и домейна на YouTube. 

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Уебсайтът стартира за малка група потребители. Въпреки това YouTube като сайт за запознанства не предизвиква голям интерес, което принуждава съоснователя да пусне реклами, в които плаща на жени по 20 долара за качване на видеоклипове за запознанства. Вместо това потребителите започват да качват в YouTube видеоклипове от всякакъв вид. Въз основа на отзивите съоснователите преобразуват YouTube в безплатна платформа за хостинг на видеоклипове през април 2005 г.

Но историята на това как съоснователите са стигнали до този момент е много спорна. Карим твърди, че съоснователите са се вдъхновили от две важни събития през 2004 г: Джанет Джаксън по време на Супербоул и опустошителното цунами в Индийския океан. 

Чен и Хърли обаче твърдят, че идеята за YouTube им е хрумнала като място, където да качват видеоклипове, които са направили на парти. Чен каза, че тази история е била измислена по-късно с помощта на външна PR фирма, за да се замени произходът на YouTube за запознанства. През април 2005 г. е качен първият видеоклип в историята на уебсайта, докато YouTube все още е в частна бета версия. 

 

Видеоклипът, наречен „Аз в зоопарка“, е дълъг само 18 секунди. В него Карим, един от съоснователите, стои пред слонове в зоологическата градина в Сан Диего и говори за хоботите им. През септември 2005 г. инвестиционната компания Sequoia Capital инвестира 3,5 млн. долара в кръга А на YouTube. 

Снимка: iStock

Партньорът от Sequoia Рулоф Бота е работил в PayPal заедно със съоснователите и е научил за YouTube, след като го е използвал за качване на стари видеоклипове от сватби и меден месец. През декември 2005 г. YouTube официално излиза от бета-версията и е достъпен за обществеността. Според доклад на Telegraph в този момент YouTube получава по осем милиона гледания на ден.

По-късно, през 2005 г., в YouTube е качен видеоклип, в който две момчета в Китай правят липсинк на Backstreet Boys. Сюзън Войчицки - бивш главен изпълнителен директор на YouTube, която по това време отговаря за придобиванията на Google - заяви, че видеото я е убедило, че си заслужава Google да инвестира в съдържанието, създавано от потребителите, като закупи YouTube. 

По-късно през април фирмите за рисков капитал Sequoia Capital и Artis Capital Management инвестираха 8 млн. долара в кръга за финансиране на YouTube от серия Б, с което общият размер на инвестициите в сайта достигна около 12 млн. долара. Когато месеци по-късно YouTube беше придобит, инвестициите на тези фирми се изплатиха масово, според доклад на Times. 

 

След продължителна битка между Yahoo и Google, през октомври 2006 г. Google придоби YouTube за 1,65 млрд. долара.

Сделката донесе на съоснователите печалба от по близо 400 милиона долара. В същия ден, в който сделката е сключена, YouTube се премества в централата си в Сан Бруно, Калифорния.

Същия месец, в който Apple пуска първия си модел iPhone през юни 2007 г., YouTube стартира своя мобилен сайт.

Чад Хърли, главен изпълнителен директор на YouTube по онова време, прогнозира, че мобилните устройства ще бъдат „огромен пазар“, поради което мобилният сайт на YouTube е „естествен преход“.

През юли YouTube си партнира със CNN за провеждане на президентски дебат по време на изборния цикъл през 2008 г., включващ видеовъпроси, изпратени от обществеността. Седем от 16-те кандидати за президент през 2008 г. обявиха кампаниите си чрез YouTube.

През юли YouTube си партнира със CNN за провеждане на президентски дебат по време на изборния цикъл през 2008 г., включващ видеовъпроси, подадени от обществеността. 

Снимка: Pexels

През август 2007 г. Google пуска първите си реклами във видеоклипове в YouTube.

През ноември 2008 г. YouTube разшири предложенията си за реклами, като включи спонсорирани видеоклипове и реклами преди прожектиране - формат, за който YouTube дълго време твърдеше, че няма да прибегне, тъй като тези реклами са твърде натрапчиви за аудиторията. В крайна сметка обаче ползите за марките и рекламодателите надделяха над потребителското преживяване.

През 2009 г. YouTube се обедини с медийната компания Vivendi, за да пусне нова услуга за музикални видеоклипове, наречена Vevo, в отговор на оплакванията на музикалните компании от пиратство и несправедливи лицензионни условия. 

 

През април 2010 г. Феликс Кьолберг се присъединява към YouTube, за да създава съдържание под името PewDiePie, където първо коментира видеоигри, а след това започва да се занимава с влогърство и интернет мемове.

Оттогава YouTuber е надхвърлил 111 милиона абонати и в продължение на няколко години е бил най-подписваният самостоятелен творец в платформата.

През февруари 2017 г. PewDiePie беше обект на бомбастично разследване на Wall Street Journal, което установи, че девет от предишните му видеоклипове съдържат „антисемитски шеги или нацистки изображения“. Един от тези видеоклипове показва двама мъже, платени от PewDiePie, които държат надпис „Смърт на всички евреи“. И YouTube, и Disney прекъснаха връзките си с него, а той беше изключен от най-високо ниво на рекламната програма на YouTube.

През октомври 2010 г. Хърли, съосновател на YouTube, се оттегли от поста главен изпълнителен директор.

През април 2011 г. YouTube официално навлезе в сферата на излъчването с пускането на YouTube Live.

През януари 2013 г. YouTube откри „YouTube Spaces“ в Лос Анджелис, Токио, Лондон, Ню Йорк и Сао Пауло. През февруари 2014 г. за нов главен изпълнителен директор на платформата за споделяне на видео бе назначена Сюзън Войчицки - 16-ата служителка на Google, която помогна за убеждаването на компанията да купи YouTube.

През февруари 2015 г. Google стартира „семейна“ версия на видеоплатформата, наречена YouTube Kids.

През март 2017 г. големи компании в САЩ и на международни пазари - като AT&T, Johnson & Johnson и британското правителство - масово изтеглиха рекламите си от YouTube, след като лондонският вестник Times съобщи, че рекламите се появяват заедно с екстремистко и обидно съдържание.

През февруари 2019 г. YouTuber Мат Уотсън публикува информация за това, което той описва като „кръг за педофилия“, живеещ в коментарите на видеоклипове в YouTube с участието на деца. YouTube реагира, като забрани коментарите на видеоклипове с участието на деца. 

 

През 2019 г. Федералната търговска комисия глоби YouTube със 170 млн. долара, след като разследва дали нарушава законите за защита на личните данни на децата, като събира данни на деца под 13-годишна възраст без съгласието на родителите им.

През февруари 2020 г. Google оповести приходите от реклами на видеоплатформата за първи път след придобиването на YouTube.

През 2019 г. YouTube генерира 15 милиарда долара приходи от реклама, което представлява 9% от общите приходи от реклама на компанията майка Alphabet. Ютубърът MrBeast достигна над 100 милиона абонати през 2022 г. Нийл Мохан поема поста главен изпълнителен директор на YouTube през 2023 г. Компанията някога е била клиент на Мохан в средата на 2000-те години, когато той ръководи стратегията на рекламната компания DoubleClick.

През април 2024 г. двама служители на YouTube разказват подробно за стратегията на компанията за използване на видео и аудио по време на виртуален семинар за подкастъри. През 2024 г. YouTube заявява, че планира да създаде приложение Vision Pro.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст