Всеки ден двата най-големи китайски сайта изпращат 4-5 хил. тона стоки в чужбина

Свят

Това създава недостиг в авиотранспорта и се вдигат цените на товарните превози

 

Китайските онлайн търговци Shein и Temu не само наводняват европейските и американски пазари с евтини стоки, но и създават недостиг в световния капацитет за авиотранспорт и вдигат цените на товарните превози до рекордни висоти, пише германското списание "Шпигел", предава БТА. 

"В средата на 2023 г. търсенето от Китай бе много слабо, но от края на годината изведнъж скочи. Както се оказва, причината за това са Temu и Shein, посочва експерт по логистика. 

Авиокомпаниите едва ли биха успели да превозят допълнителни товари, ако заради нападенията на хутите срещу кораби в Червено море компаниите се опитат да превозват стоки по въздуха. 

Най-голямата тенденция, която засяга товарните авиопревози обаче, не се дължи на случващото се в Червено море, а на китайските компании за електронна търговия като Shein и Temu, посочва Базил Рикар, който отговаря за търговията с Китай в Bollore Logistics. 

 

С дрехи за по няколко евро, домашни потреби и играчки, тези фирми са си извоювали силни позиции в сектора на интернет търговията. Според оценките на пазарни анализатори като Coresight Research само Shein държи една пета от световния пазар на бърза мода. Според доклад на Конгреса на САЩ от юни миналата година Shein и Temu всекидневно изпращат общо 600 000 пратки към Америка. За Германия, най-голямата европейска икономика, съответната цифра се оценява на 400 000 пакета дневно.  

Според оценки от бранша всеки ден двете китайски компании изпращат в чужбина между 4000 и 5000 тона стоки. Големи технологични концерни като Apple изнасят около 1000 тона на ден и според източници трябва да се борят за място в товарните самолети. 

Стратегията на Temu и Shein изглежда ясна: двете фирми доставят директно от Китай и доставят до дома на клиента, независимо дали той е в Берлин, Ню Йорк или Рио де Жанейро. Междинните играчи като логистични центрове и складове са малко. Върнати стоки като ризи, тостери и играчки се унищожават. Същевременно мобилните приложения на търговците са проектирани донякъде като игри, които да насърчават покупките. Експертите по защита на данните имат някои съмнения спрямо тях, организации за защита на потребителите също имат опасения за безопасността на много от продуктите.  

Стоките са изгодни и защото двете компании държат под око всеки фактор, определящ цената, включително ограниченията за безмитен внос в съответните страни получатели. За да се заобиколят сравнително строгите китайски ограничения за износа на електроника, стоките се транспортират с камион до Виетнам, а от Ханой се изнасят със самолет. 

Тайланд също стана желана цел, тъй като в товарния отсек на много пътнически самолети все още има свободен капацитет и съответно тарифите са все още ниски. Междувременно компаниите се опитват сами да се снабдят със самолети. 

"Чухме, че Temu търси да вземе на лизинг дванайсет големи транспортни самолета. Претърсват пазара за всеки самолет, до който могат да се доберат. Дори получихме пряко запитване на сайта си", казва Марк Шлосбърг, вицепрезидент на компанията за товарни авиопревози Unique Logistics. 

Temu посочи при запитване от Reuters, че търси посредници в САЩ и Европа, за да съкрати транспортните маршрути и срокове за доставка. Shein вече започна да изгражда складове в САЩ. 

  

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст