Бан на социалните мрежи за деца. Ще проработи ли?
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
Какви са изводите и как страната финансира липсата на платени билети?
Три години след въвеждането на безплатен обществен транспорт в Люксембург една част жителите го разглеждат като „хубава форма на свобода“. Други вече дотолкова са забравили колко струват билетите, че разглеждат безплатния обществен транспорт като "основно право".
Защо градският и общественият транспорт в Люксембург са безплатни?
Основаната причина да бъде въведен безплатен обществен транспорт е, за да се ограничи автомобилният проблем в страната.
През 2020 г. Люксембург е имал най-високата гъстота на автомобили в ЕС - 696 на 1000 души спрямо средните 560. В резултат на това страната страда от лош трафик и високи нива на парникови емисии.
Жителите казват, че безплатният транспорт ги насърчава да оставят колите си вкъщи.
„Тъй като е безплатно, е по-лесно да вземете решение бързо, да изберете между обществен транспорт или личен автомобил“, казва счетоводителят Едгар Бисениус. „Това означава, че е много положително за околната среда и практично.“
Някои обаче казват, че автомобилите все още управляват пътищата.
„Културата на автомобила все още е много присъстваща и все още е доста сложно да се привлекат хората от колата към обществения транспорт“, казва Мерлин Гилард, изследовател, специализиращ в обществения транспорт.
Тъй като схемата беше въведена по време на пандемията, измерването на нейното въздействие е трудно.
Данните от други места показват, че въздействието върху устойчивостта на безплатния транспорт може да е минимално. Откакто въведе безплатния обществен транспорт през 2013 г., столицата на Естония Талин отбеляза нарастване на използването на автомобили.
Как работи схемата за безплатен транспорт в Люксембург?
От 29 февруари 2020 г. всички видове обществен транспорт - включително автобуси, влакове и трамваи - са безплатни както за жителите, така и за туристите.
Схемата важи на територията на цялата страна и пътниците трябва да закупят билет само, ако желаят да пътуват в първа класа.
Преди това приходите от билети възлизаха на 41 милиона евро годишно в Люксембург - малка част от текущите разходи от над 500 милиона евро на цялата система за обществен транспорт в страната. Дефицитът се компенсира основно от по-високите данъци.
Новата трамвайна система е редовна и надеждна, незатруднена от движение. Страната направи рекордни инвестиции в подобряване на железопътната си мрежа.
Добре ли е свързан Люксембург с останалата част от Европа?
Люксембург е добре свързан с други части на Европа чрез обществен транспорт. Страната има трансгранични връзки с Франция чрез TGV. Париж е само на два часа с влак. Освен това е свързан с Германия чрез високоскоростни влакове ICE.
Влаковете се движат от град Люксембург до Брюксел в Белгия на всеки час и до Лиеж на всеки два часа.
Жителите на пограничните градове също се възползват от схемата за безплатен транспорт.
Въпреки това, тъй като схемата не се прилага през границата, нейното положително въздействие върху мобилността е ограничено до онези, които могат да си позволят да живеят в най-богатата страна в света.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб
През тази година 75,9 % от регистрираните автомобили са бензинови