Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Често купуваме дрехи, но какво стои зад производството им?
Независимо дали следите модните тенденции или не, дрехите са част от ежедневието ви. Модата е индустрия за милиарди. С все по-голямото търсене на изключително евтини дрехи в западния свят, парите за материали, труд и доставка трябва да дойдат отнякъде. Нямаше да е възможно да постигнем това изобилие, което ни се предлага само на една ръка разстояние, без да се сблъскаме с няколко сериозни проблема.
Детски труд
В Камбоджа минималната законова възраст за работа е 15 години, но законът не се прилага особено строго и много фабрики наемат момичета на по 12 години. Тези деца спират училище, за да работят, защото семействата им живеят в бедност. Изоставяйки образованието си, момичетата стават част от система, която ги вкарва в един цикъл на невъзможно бягство. Независимо от възрастта на работниците, надницата там рядко надвишава 1лв.
Според UNICEF и Международната организация на труда около 170 милиона деца работят във фабрики за производство на дрехи по света. Те са принуждавани да работят извънредно, без този труд да им се заплаща допълнително, което означава, че майките често трябва или да оставят децата си сами вкъщи, или да ги вземат със себе си на работа.
В много фабрики има „детски градини“, които всъщност са просто отделни помещения за деца, където те просто да стоят. Няма занимания, нито учители или персонал, който да се грижи за тях. Воденето на деца във фабриките от своя страна също води до експлоатация на детски труд. Без да има какво да правят, децата търсят изход от скуката, като помагат на майките си в работата.
Не съвсем изкуствена кожа
Обществото обръща все по-голямо внимание на жестокостта към животните и модните марки са принудени да търсят повече изкуствена кожа. Защитниците на правата на животните откриват обаче, че много продукти, които се рекламират като съдържащи изкуствена кожа, всъщност са от истински кожа. В много случаи е по-евтино за производителя на дрехите да използва по-евтини животинки кожи, от заек или енот, отколкото да произвежда синтетична кожа.
Оловна боя
Опасни условия на труд
През 2012г фабриката на Tazreen Fashion в Бангладеш се подпалва. Без никакви закони за пожаробезопасност, компанията не е била задължена да инсталира детектори за дим, нито да осигури аварийни изходи, нито да кара служителите си да тренират в случай на пожар. Когато фабриката се запалва, 11 от управителите успяват да се измъкнат, а 112 шивачки са погълнати от пламъците. Малко след това повече от 1100 работници умират във фабриката Rana Plaza, когато сградата се срутва, пише iskamdaznam. Отново не е имало никакви стандарти относно състоянието на сградата, за да се счита тя безопасна за работа.
Едва след смъртта на тези хора в Бангладеш започва въвеждането на стандарти за пожарна безопасност. Работническите профсъюзи са забранени там и собствениците на фабриките никога не са държани отговорни за отношението си към работниците.
Създадени да се късат
„Бързите“ модни марки като H&M и Forever 21 зареждат нов инвентар всеки месец, което означава, че изискват по-бързо производство. Освен това изискват цените да остават ниски, затова фабриките използват най-евтините платове и конци. Просто няма достатъчно време, за да се уверят, че дрехата ще издържи години, когато тя се произвежда светкавично бързо и от най-нискокачествените материали.
Опасни естествени тъкани
Работници, които берат и произвеждат памук, могат да бъдат изложени на памучен прах, който се носи във въздуха при обработката. Прахът съдържа бактерии, гъбички, пестициди и материали, които могат да разболеят човек при вдишване. Много фабрики не изискват работниците да носят маски.
Страхът от естествените тъкани не се ограничава само до здравето на работниците. Също като всяко друго растение, памукът може да съдържа пестициди, които според много хора могат да останат по дрехите, които се продават в магазина. Това е довело до движението на „органичните дрехи“. Марки като Target, H&M и Victoria’s Secret излязоха с органично произвеждани тъкани от бамбук, соя и коноп. Но също като в хранителния магазин, те слагат много по-високи цени на органичните дрехи с обещания, че в тях няма никаква пестициди.
Планини от отпадъци
САЩ произвежда над 12 милиарда килограма отпадъци от модната индустрия всяка година. Едва 15% биват дарявани за благотворителност. Останалите 85% се озовават на сметища. Изхвърлените дрехи са се увеличили с 40% между 1999 и 2009г.
Дрехите, които се даряват всяка година са милиарди килограми, докато населението на САЩ е само 331 милиона. Ако компаниите спрат да зареждат нови дрехи от страните от третия свят и продават тези, които имат в наличност в продължение на една година, дарените дрехи биха могли да облекат всеки в страната.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб