Град без шофьори: Супер евтини пътувания с робо такси - 10 км за 50 цента

Защо това предизвика безпокойство в Китай?

 

В Китай с такси без шофьор може да се изминат 10 км само за около 50 цента. Самоуправляващите се автомобили, обикновено наричани роботизирани таксита, се популяризират в Ухан - разрастващ се метрополис с над 11 млн. души население в централната част на Китай, където през 2020 г. се появи първото голямо огнище на Covid-19, съобщава CNN. 

Той има амбицията да се превърне в първия в света град без шофьори, въпреки че превозните средства често се затрудняват да се ориентират по улиците.

„Никога няма да ви се наложи да си купувате кола“, казва пътник в един от белите седани-роботакси във видеоклип, който от миналата седмица насам е гледан над 80 милиона пъти в китайската социална медийна платформа Weibo. 

Автопаркът от 500 автомобила, който работи в града, е собственост на Apollo Go, подразделение на китайския технологичен гигант Baidu (BIDU). Те обслужват район, който обхваща приблизително половината от населението на Ухан, според съобщение на компанията от май.

Основният фактор за продажба е цената. Базовите тарифи започват от 4 юана (55 цента) в сравнение с 18 юана (2,48 долара) за такси, управлявано от човек, съобщи в сряда държавната медия Global Times.

Услугата стартира през 2022 г. и започна да набира популярност през първата половина на годината. Компанията има за цел да удвои автопарка си до 1000 автомобила до края на 2024 г. Понастоящем Ухан разполага с около 17 000 редовни таксита, според данни на транспортното бюро на града. 

 

Бързото внедряване на такситата без шофьори обаче разтревожи работната сила в Китай, която страда от стагнация на заплатите поради дефлационните сили, преследващи икономиката след години на строги коронарни ограничения и криза в сектора на недвижимите имоти.

„Тъй като китайската икономика изпитва известни затруднения, китайците вероятно много повече се страхуват да не загубят работата си, а това служи като напомняне за един от начините, по които това може да се случи“, казва Ту Ле, управляващ директор на Sino Auto Insights, в интервю по електронната поща за CNN. Той добави, че до значителна загуба на работни места може да останат няколко години.

Националното статистическо бюро съобщи, че брутният вътрешен продукт на страната се е увеличил само с 4,7% през месеците от април до юни, което е много по-бавен темп на растеж от очакваните 5,1%.

Жителите на Ухан се оплакват и от задръствания, тъй като автомобилите без шофьори не реагират на светофарите. По-рано този месец една роботакси премина на червено и блъсна пешеходец, съобщи държавният вестник People's Daily.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст