Ще има ли криза с дизеловите горива, заради санкциите за руския петрол?

Свят

Ето пргознозите на експертите по кредитно застраховане от Coface

 

На 5 декември влезе в сила решението на Европейския съюз да забрани доставките на руски суров петрол, транспортиран с танкери. В допълнение, държавите от Г-7 и Австралия наложиха таван на цените от 60 долара на барел за водещия руски сорт „Урал“.

 

В доклада си, експертите по кредитно застраховане от  Coface посочват, че наложеният таван е по-висок от цената на повечето руски петролни обеми, което означава, че в краткосрочен план пазарните смущения ще бъдат минимални. В контекста на предизвикателствата, пред които е изправена световната икономика, Coface прогнозира възможните предизвикателства в следствие на ценово ограничение на руския петрол.

 

На първо място трябва да се вземе под внимание, че санкциите срещу руския петрол вероятно ще запазят глобалните пазари свити. С ембаргото на ЕС върху суровия петрол, руският добив може да бъде понижен от 500 000 до 1,5 млн. барела на ден. Междувременно страните от ОПЕК-2 и техните 10 съюзници, известни като ОПЕК+, потвърдиха на 4 декември съкращаване на производството с 2 млн. барела дневно до края на 2023 г. Очакванията са световното потребление да се понижи, предвид нарастващите икономически затруднения, което в контекста на предлагането ще запази пазарите свити.

Снимка: iStock

От началото на конфликта в Украйна западните държави налагат на Русия редица санкции. Целта на тези действия е да се понижат приходите на Русия от петрол, като в същото време ограничат способността ѝ да финансира военни действия. Ходът на ЕС за забрана на целия морски внос на руски суров петрол е част от тези усилия. Ако обаче пазарните цени се повишат, заплахата от ответни мерки отстрана на Русия под формата на спиране на производството е сериозна“, споделя Рубен Низард, главен икономист на Coface за Северна Америка.

 

Според експертите рискът от смущения на пазара изглежда по-висок за петролните продукти, отколкото за суровия петрол. Те отчитат, че особено уязвими от руските доставки остават дизеловите горива, заради понижения капацитет рафиниране в САЩ, прекъсванията в корабоплаването и стачките на работниците в Европа. Докладът подчертава, че съществува възможност търговските маршрути да се променят, тъй като петролните продукти от руски произход могат да достигат до Европа през трети страни.

Снимка: Getty Images
Определяне на равнището на горната граница на цените винаги е изглеждало като деликатен баланс. Макар че Русия ясно заявява намерението да откаже да доставя петрол под ценовата рамка на Г-7, факта, че пазарните цени са под нея, засега ограничава риска от ответни мерки. Опасността от ответни мерки би се увеличила, ако пазарните цени се повишат и достигнат над 60 щатски долара, но предвидените в споразумението механизми за коригиране на равнището може да са индикация, че Коалицията за ценови ограничения е готова да действа бързо, за да избегне смущения на пазара и скокове на цените.

Снимка: Reuters
Прогнозите отчитат, че ценовият таван ще усложни търговията с енергия, но без участие на страни извън Коалицията ефективността му ще бъде ограничена. Според Кофас, Русия се подготвя да заобиколи използването на услугите на Г-7. Освен това налагането на ценовия таван остава предизвикателство, тъй като корабните и застрахователните фирми често разполагат с малко информация за източника на превозвания петрол и за цената, плащана от техните клиенти.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст