Начало на края на двигателя с вътрешно горене: Калифорния забранява бензиновите автомобили

Свят
 

Очаква се това да ускори глобалния преход към електрически превозни средства

 

Решението за забрана на продажбата на бензинови автомобили, което трябва да влезе в сила до 2035 г., вероятно ще ускори по-широкия преход към електрически превозни средства, тъй като много други щати следват стандартите на Калифорния, казва New York Times.

Калифорнийските регулатори ще гласуват за въвеждането на широкообхватен план за ограничаване и забрана на продажбата на автомобили с бензинов двигател, ход, който губернаторът на щата определи като началото на края на двигателя с вътрешно горене.

Новата политика, описана подробно в сряда сутринта на пресконференция, се очаква да ускори глобалния преход към електрически превозни средства. Не само Калифорния е най-големият автомобилен пазар в САЩ, но повече от дузина други щати обикновено следват примера на Калифорния, когато определят свои собствени стандарти за автомобилни емисии.

Ако тези щати приемат подобни правила, ограниченията ще се прилагат за около една трета от автомобилния пазар на САЩ.

Правилото, издадено от Калифорнийския борд за въздушни ресурси, ще изисква всички нови автомобили, продадени в щата до 2035 г., да не съдържат емисии на парникови газове като въглероден диоксид. Правилото също така определя междинни цели, като изисква 35% от новите пътнически превозни средства, продадени до 2026 г., да произвеждат нулеви емисии. Това изискване се повишава до 68% до 2030 г.

Транспортът е най-големият източник на емисии на парникови газове, затоплящи планетата.

„Дали тези изисквания са реалистични или постижими или не, е пряко свързано с външни фактори като инфлация, инфраструктура за зареждане и гориво, вериги за доставки, работна ръка, наличност и ценообразуване на критични минерали и продължаващия недостиг на полупроводници“, каза Джон Бозела, президент на Алианса за автомобилни иновации.

Президентът Тръмп се бори срещу властта на Калифорния съгласно Закона за чистия въздух да установи свои собствени правила, регулиращи замърсяването от автомобили, и остава възможността бъдещ президент да се противопостави на пълното прилагане на новите правила. Освен това група главни прокурори от републикански щати заведоха дело, оспорвайки способността на Калифорния да определя свои собствени правила за замърсяване.

Критиците на политиките, които насърчават бързото приемане на електрически превозни средства, посочват, че цените на стикерите за електрически автомобили все още са много по-високи, отколкото за подобни автомобили, задвижвани с бензин. А Ан Блънтцер, изпълнителен директор на Енергийния институт Ралф Лоу в Тексаския християнски университет, каза в изявление, че преминаването към електрически превозни средства може да натовари електрическите мрежи.

„Откъде идва тази увеличена мощност?“ казва Блънтцер. „Изкопаеми горива? Вятър? Слънчева енергия? Хидро енергия?"

Забраната в Калифорния идва, когато цените на бензина продължават да падат, като тази седмица паднаха до средно за страната 3,90 долара за галон. Все пак, каза Нюсъм, фактът, че цените се повишиха след нахлуването на Русия в Украйна, подчерта неотложността на „прехода от петролните диктатори и зависимостта от петролните пазари“.

Новата политика в Калифорния следва обширен нов закон за климата, подписан от президента Байдън миналата седмица. Законът ще инвестира 370 милиарда долара в разходи и данъчни кредити за програми за чиста енергия, най-мащабното действие, предприето от федералното правителство за борба с изменението на климата. Предвижда се законодателството да помогне на САЩ да намалят емисиите си с 40% под нивата от 2005 г. до края на това десетилетие.

Все пак този закон сам по себе си няма да бъде достатъчен, за да елиминира емисиите на САЩ до 2050 г., целта, която учените по климата трябва да постигнат, ако светът иска да избегне най-катастрофалните и смъртоносни последици от изменението на климата.

Снимка: KIA

За да помогнат за преодоляване на празнината, служители на Белия дом обещаха допълнителни политики, като например нови разпоредби за емисиите от изпускателната тръба, но също така казаха, че отделните щати трябва да предприемат допълнителни действия.

Експерти казаха, че новото калифорнийско правило, като се има предвид потенциалният му обхват, може да стои редом със закона, подписан от Байдън миналата седмица, като една от най-важните политики за изменението на климата в света.

В Калифорния новото правило ще намали емисиите на парникови газове от пътнически превозни средства с повече от 50% през 2040 г. от нивата, според държавните регулатори. Това се равнява на елиминирането на 395 млн. метрични тона емисии на парникови газове през този период от време или еквивалента на изгарянето на 915 млн. барела петрол, каза Лиан Рандолф, председател на Калифорнийския съвет за въздушни ресурси.

Снимка: KIA

Този ефект може потенциално да се разпространи и в 16 други щати, големи и малки. Това е така, защото тези традиционно те следват примера на Калифорния.

Калифорния ще изпрати окончателното си правило до Агенцията за опазване на околната среда, за да поиска освобождаването, което администрацията на Байдън сигнализира, че е вероятно да предостави.

Поради начина, по който работи освобождаването, Калифорния трябва първо да получи одобрение от E.P.A. за собствените си правила, преди други държави да могат да наложат подобни ограничения. Няколко щата, включително Ню Йорк, Вашингтон и Масачузетс, вече имат подобно законодателство в процес на разработка, а много от другите щати, които следват примера на Калифорния, се очаква да обмислят подобни правила през следващата година

 

Какво мисли бизнесът?

Правителствата на Канада, Великобритания и най-малко девет други европейски страни — включително Франция, Испания и Дания — са си поставили цели за постепенно спиране на продажбата на нови бензинови превозни средства между 2030 и 2040 г. Но нито едно няма конкретни разпоредби като Калифорния.

Няколко автомобилни производители заявиха, че техните стратегии са в съответствие с целта на Калифорния за насърчаване на превозни средства без емисии.

General Motors каза, че все още преразглежда правилото, но че компанията има цел да продава само електрически превозни средства до 2035 г.

„General Motors и Калифорния имат споделена визия за изцяло електрическо бъдеще“, каза Елизабет Уинтър, говорител на G.M.

Главният директор по устойчивостта на Ford, Боб Холикрос, каза, че компанията планира да инвестира повече от 50 млрд. долара в електрически превозни средства и батерии до 2026 г. и каза, че правилото ще „даде пример за САЩ“.

Говорител на Stellantis, която притежава Chrysler, Fiat, Dodge и други марки, каза, че компанията възнамерява да представи 25 нови електрически модела до 2030 г., за да подпомогне целите на Калифорния.

В изявление Honda нарече правилото на Калифорния „амбициозен, но важен крайъгълен камък“, но предупреди, че постигането на целта ще изисква няколко стъпки, включително изграждане на вътрешни вериги за доставки, така че повече превозни средства да могат да се класират за федерален данъчен кредит.

Toyota, един от най-големите автомобилни производители в света, не коментира новото правило на Калифорния, но тази седмица заяви в изявление, че признава „лидерството на Калифорния в политиките за климата и правомощията й да определя стандарти за емисии от превозни средства съгласно Закона за чистия въздух“. По време на администрацията на Тръмп Toyota заведе дело, за да попречи на Калифорния да наложи по-строги правила.

За да наложи правилото си Калифорния ще глобява автомобилните производители с до 20 хил. долара за всяка кола, която не отговаря на производствените цели. Щатът също може да предложи нови поправки за преразглеждане на целите за продажби, ако пазарът не реагира, както се надяват държавните лидери.

Държавни служители казват, че около 16% от колите, продавани в Калифорния днес, са електрически, спрямо 12,4% миналата година.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст