ЕС се противопоставя на помощите за купуване на електромобил в САЩ

БГ Бизнес
 

САЩ са си поставили за цел половината от продаваните през 2030 г. автомобили да бъдат екологично чисти

САЩ планират да отпускат данъчен кредит до 7500 долара за закупуване на електромобил, но при условие, че е произведен в САЩ и е с американска батерия, съобщава в. "Ле-з-еко", цитирани от БТА. Според Европейската комисия обаче тази мярка е дискриминационна за чуждестранните производители.

САЩ са си поставили за цел половината от продаваните през 2030 г. автомобили да бъдат екологично чисти.

След осемнайсет месеца преговори, Законът за намаляване на инфлацията (Inflation Reduction Act - IRA) беше гласуван от Сената и се очаква да бъде приет от Камарата на представителите. Но още преди влизането в сила на този текст, който е насочен особено силно към опазване на климата и здравето, някои разпоредби предизвикват недоволство. Сред тях е предвиденият данъчен кредит до 7500 долара за купуване на електромобил. Помощта е обвързана с условието колата да е сглобена в американски завод и да има произведена в САЩ батерия. Според Европейския съюз обаче този проектозакон засяга трансатлантическите търговски отношения и е дискриминационен за чуждестранните автомобилостроители.

Говорителката на ЕК Мириам Гарсия Ферер определи разпоредбата като несъвместима с правилата на Световната търговска организация (СТО). "Данъчните кредити са важна насърчителна мярка за стимулиране на търсенето на електромобили, на трябва да се уверим, че въведените мерки са справедливи", подчерта тя.

Предложението за тази мярка в САЩ се разглежда в момент, когато страните членки на ЕС полагат усилия да увеличат собственото си производство на електрически батерии с помощта на огромни инвестиции. В момента има над 20 проекта за изграждане на заводи за батерии в Европа, в които след време могат да работят между 3 и 4 милиона души, отбелязва комисията.

С Европейската комисия е съгласен и Съюзът за автомобилни иновации, обединяващ американски и чуждестранни автомобилостроители, които представляват почти всички продавани в САЩ автомобили. Според неговия председател Джон Бозела около 70 процента от електрическите модели, продавани в момента в САЩ, няма да отговарят на условията за получаване на данъчен кредит при закупуването им.

Според организацията критериите за произхода на компонентите за батериите трябва да бъдат разширени. Бозела призовава Вашингтон да включи страни производителки, които имат договори за колективна отбрана със САЩ като членките на НАТО, Япония и други.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст