1 USD
1.69586 BGN
Петрол
70.25 $/барел
Bitcoin
$118,272.0

Кой е китайският град, който поддържа икономиката на Русия?

Русия се превръща в подчинен партньор на Пекин

В северния китайски граничен град Манджоули всеки ден преминават влакове със сибирска дървесина от Русия. Руски камиони докарват тонове рапица за преработка в модерни китайски фабрики. Само на крачки от митницата, бляскав шоурум за употребявани автомобили продава коли на руски граждани, които търсят начин да заобиколят ограниченията за внос в родината си. Всичко това очертава една ясна картина: Манджоули се е превърнал в икономическо спасително въже за Русия.

Търговия вместо санкции

От началото на войната в Украйна и наложената финансова изолация от Запада, Китай засили подкрепата си за Кремъл, отбелязва El Economista. Двустранната търговия през 2023 г. надхвърли 240 милиарда долара – ръст от почти 70% само за две години.

Основата на тази икономическа връзка е формулата „руски доставки, китайска обработка“. Русия изнася суровини – петрол, въглища, дървесина, семена и газ – а Китай ги превръща в промишлени стоки за собствено потребление или за износ. В замяна Москва получава облекло, електроника, домакински уреди и автомобили.

По данни на китайското Министерство на търговията, публикувани от New York Times, износът за Русия е скочил със 71% от началото на войната. Днес около 6% от руската икономика зависи пряко от търговията с Китай – дял, съпоставим с този на други санкционирани държави като Иран.

Москва – зависим партньор

Устойчивият поток от стоки подчертава неприятна за Кремъл реалност: Русия се превръща в подчинен партньор на Пекин. Китай използва тази зависимост, за да осигури достъп до стратегически ресурси на изгодни цени и да намали собствената си уязвимост от Запада.

Последиците се виждат ясно в Манджоули. Магазините предлагат водка и кафе с марката „Сталин“, матрьошки с лика на Путин и бюстове на Ленин. Американските телевизионни канали в хотелите са заменени с руски програми. В местните фабрики, като завода „Xinfeng“, китайски работници преработват руската рапица в олио, за да се избегне внос от Канада, с която Пекин поддържа напрегнати търговски отношения.

Дървообработването също процъфтява. Хуан Баоцян, директор на дъскорезница край границата, разказва, че купуват огромни количества дървесина за мебели и индустриални материали. Сделките се извършват в юани или рубли, тъй като транзакциите в долари са блокирани от санкции.

Търговско напрежение

Въпреки взаимната изгода, напрежението не липсва. Москва наложи ограничения върху износа на сурови борови трупи, което ядоса китайските фирми. В отговор Пекин въведе мита върху руските въглища след оплаквания на своите държавни компании.

Най-спорният сектор остава автомобилният. След изтеглянето на западните производители китайските марки завладяха 60% от руския пазар. Но новото мито от 7500 долара върху вносни коли охлади този бум – с едно изключение: употребяваните автомобили, закупени от руски граждани.

Именно там Манджоули намери нова ниша. На метри от границата внушителен автосалон предлага луксозни модели BMW, Land Rover, Volkswagen и Zeekr – „втора употреба“, но често едва на месец.

„Спазваме руското законодателство – не продаваме нови, но имаме почти нови употребявани“, признава търговец.

Европа гледа с тревога

Разрастващата се търговия между Пекин и Москва предизвиква безпокойство в ЕС. На последната среща в Пекин лидерите на Съюза настояха Си Дзинпин да ограничи подкрепата за Кремъл.

„Китай де факто позволява на руската военна икономика да оцелее“, предупреди председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен.

Въпреки това Пекин запазва твърдата си линия, че това са най-стабилните и стратегически значими отношения между велики сили в света днес.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Виж всички предложения от брошурата тук