1 USD
1.86358 BGN
Петрол
73.7 $/барел
Bitcoin
$92,480.0

Как вървят електрическите автомобили на пазара втора употреба?

До колко запазват стойността си електромобилите

 

Амортизацията е един от най-значимите разходи при притежаването на превозни средства. В момента, в който една кола напусне автокъщата, тя започва да губи стойност и с течение на времето пробегът и износването допълнително намаляват цената й при препродажба.

Но как се справят електрическите превозни средства (EV) в сравнение с превозните средства с двигател с вътрешно горене (ICE)? По-добре ли запазват стойността си или се обезценяват по-бързо?

Какво представлява амортизацията?

Амортизацията се отнася до разликата между това, което първоначално сте платили за вашия автомобил, и неговата текуща пазарна стойност, пише Euronews.

В цяла Европа повечето автомобили губят около 50 процента от стойността си през първите три години, като процентът на амортизация се забавя до четвъртата до петата година. До десет години много превозни средства са загубили по-голямата част от стойността си.

Какво влияе върху амортизацията?

Скоростта, с която една кола се обезценява, зависи от няколко фактора, включително пробег, състояние, търсене и предлагане, марка и модел. За електрическите автомобили влизат в действие допълнителни фактори, като здравето на батерията, технологичния напредък и правителствените политики.

 

Например в някои страни Tesla Model 3 е с до 8 524 евро по-евтин от Toyota Corolla поради субсидии, докато в други може да бъде с до 6 590 евро по-скъп. Данъчната тежест между двата модела варира драстично, от едва 448 евро до цели 16 022 евро, в зависимост от специфичните данъчни и стимулационни структури в страната.

Тези разлики във фискалните стимули оказват значително влияние върху стойността на препродажбата на автомобили в цяла Европа.

Външни фактори като икономически спад или забавяне на производството също оказват влияние. Например по време на пандемията от COVID-19 намаленото производство доведе до недостиг на доставки, което увеличи стойността на употребяваните автомобили.

Електрическите автомобили исторически следват различна крива на амортизация в сравнение с автомобилите с ICE.

Първоначално електромобилите се амортизираха по-бързо, главно поради бързия напредък в технологията на батериите. С появата на по-нови модели с по-добър обхват и възможности за зареждане по-старите електромобили губят стойност по-бързо.

Няколко ключови фактора влияят на амортизацията на EV, включително влошаване на батерията.

Въпреки че новите електромобили обикновено предлагат гаранции до осем години или 160 000 км, опасенията относно дълготрайността на батерията продължават. Въпреки това данните от Recurrent, компания, специализирана в здравето и производителността на батериите на електромобили, предоставят успокояващи прозрения.

Проучване сред 20 000 собственици на електромобили установи, че само 2,5 процента от батериите са били сменени извън изтеглянията от производителя. Това предполага, че разграждането на батерията се случва с много по-бавна скорост от първоначалните опасения, предлагайки на потенциалните купувачи по-голяма увереност в дългосрочната издръжливост на EV батериите.

Вторият ключов фактор, който трябва да се вземе предвид, е технологичният напредък: по-новите модели електрически превозни средства (EV) продължават да осигуряват по-дълъг пробег и по-бързо време за зареждане, което кара по-старите модели да изглеждат остарели. В резултат на това този бърз технологичен прогрес може да повлияе отрицателно върху стойността при препродажба на по-старите електромобили.

Търсенето и предлагането също е фактор. Рязкото увеличение на продажбите на нови електромобили през последните години доведе до нарастващо предлагане на употребявани електромобили, особено от автопаркове, което насища пазара и води до спад на цените.

Въвеждането на по-достъпни модели от Китай също допринесе за тази тенденция, като допълнително увеличи натиска върху стойността при препродажба на употребявани електромобили.

И накрая, пренастройването на цените причинява някои проблеми. Скорошните намаления на цените от производителите на автомобили за нови електромобили оказаха значително влияние върху пазара на употребявани автомобили. Въпреки че тези по-ниски цени са привлекателни за потребителите, те пораждат опасения относно дългосрочната стабилност на стойностите на използваните EV.

Каква е амортизацията на EV в сравнение с автомобилите с ICE?

Данните от Autovista Group показват, че електрическите превозни средства с батерии (BEV) се обезценяват по-бързо от автомобилите с ICE на няколко европейски пазара.

Тригодишните електрически превозни средства с 60 000 км на километража продължават да имат ниски остатъчни стойности, което означава, че запазват по-малък процент от първоначалната си каталожна цена в сравнение с други големи задвижвания в страни като Австрия, Германия, Италия, Испания, Швейцария и Обединеното кралство.

За разлика от тях, хибридно-електрическите превозни средства (HEV) показват много по-добро запазване на стойността, подчертавайки нарастващите предизвикателства, пред които са изправени BEV на пазара на употребявани автомобили.

Какво крие бъдещето за стойностите на EV?

Индустриалните анализатори прогнозират бъдещи стойности въз основа на набор от фактори, включително производствени разходи за батерии, данъчно облагане на базата на емисиите, схеми за пътно таксуване и държавни стимули.

Забраната за целия ЕС за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили до 2035 г. също ще повлияе върху стойността на препродажбата на EV.

Батериите представляват най-големия дял от производствените разходи на EV, съставляващи приблизително 40 процента от общите.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст