Колко ви таксуват в различните държави в Европа за пътуване със самолет?

Ето как тези такси се отразяват на портфейла ви

 

Тази седмица във Франция националният синдикат на пилотите на авиокомпании („Syndicat national des pilotes de ligne“ или „SNPL“) свиква стачка в знак на протест срещу повишаването на въздушните данъци. Бяха изразени опасения, че последната планирана поправка на данъците върху авиацията може да доведе до загуба на десетки хиляди работни места в страната и да засегне туризма.

Данъците за пътниците във въздушния транспорт в цяла Европа се увеличиха тази година. 

Какво представлява таксата за въздушни пътници?

Данъците за пътниците във въздушния транспорт обикновено са в допълнение към другите данъци, които плащате, когато резервирате полет, пише Euronews. Правителствата ги добавят, за да насърчат летците да обмислят въздействието върху околната среда от избора си на пътуване и да обезсърчат ненужното пътуване със самолет.

Както бихте очаквали, всяка страна изчислява данъците си по различен начин въз основа на размера на летищата, популярните региони и видовете самолети, като търговски самолети и частни самолети.

Събирането на тези данъци е отговорност на авиокомпаниите, които ги начисляват на клиентите като част от билета си. След това парите се изразходват по преценка на правителството на всяка страна, често за финансиране на обществени услуги.

 

Тези такси за въздушни пътници могат да съберат значителни суми - например правителството на Обединеното кралство събра над 3,75 милиарда евро между 2019 и 2020 г.

Някои данъци, като френския екологичен въздушен данък, са специално предназначени да финансират въпроси, свързани с климата и околната среда, като например повишаване на приходите за алтернативни видове транспорт и по-устойчива авиационна инфраструктура.

Кой е за и против данъците върху пътниците?

Авиокомпаниите са загрижени какво означават допълнителните данъци за пътниците и ги наричат ​​„анти-растеж“.

Генералният директор на IATA Уили Уолш критикува германския данък тази година, докато главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри каза, че планираното в Обединеното кралство увеличение на таксите за въздушни пътници (APD) ще накара бюджетната авиокомпания да намали своите полети до и от Обединеното кралство с 10 процента, което се равнява на пет милиона пътници.

Екологичните активисти казват, че данъците върху въздушните пътници могат да отидат много повече и да обезсърчат летенето. Хана Лорънс от Stay Grounded, мрежа за противодействие на авиацията, казва: „Мерките за спиране на нарастването на въздушния трафик са точно това, от което се нуждаем.“

Когато Швейцария предложи данък върху билетите (или „flugticketabgabe“) през 2021 г., за да се намали въздействието на авиацията върху изменението на климата, над половината от швейцарските гласоподаватели го отхвърлиха.

Година по-късно обаче представително проучване, проведено от института за пазарни проучвания GfS Zurich и поръчано от екологичната организация Umverkehr, показа, че почти три четвърти от анкетираните подкрепят швейцарския данък върху билетите поради климатични причини.

Какви са разликите в таксите на различните държави?

Пътническите такси са в допълнение към други данъци, включително летищни такси въз основа на обема на трафика на различни летища и такса за гражданската авиация.

Франция

Франция има екологичен данък, известен като „éco-taxe“ или „éco-contribution“, който за първи път влезе в сила през януари 2020 г. Той се прилага за пътници, заминаващи от френските летища.

Пътниците, пътуващи до дестинации в Европейското икономическо пространство (ЕИП), Обединеното кралство и Швейцария, се таксуват или 2,63 евро, или 20,27 евро на пътник, в зависимост от тяхната класа на пътуване.

За всички останали дестинации пътниците плащат 7,51 евро за по-ниската тарифа и 63,07 евро за по-високата цена.

Германия

Германският авиационен данък обхваща пътниците на търговски полети и увеличението на цените влезе в сила на 1 май 2024 г.

Тарифите са фиксирани на 15,53 евро на пътник за вътрешни полети на кратки разстояния и 39,34 евро на пътник за полети на дълги разстояния на не повече от 6000 километра и включват страни в Северна и Централна Африка, Близкия изток и Централна Азия.

За някои дестинации, включително трансатлантически полети, цената е 70,83 евро на пътник.

Италия

Всички пътници, пристигащи или заминаващи от италианско летище, плащат италианската такса за аеротакси, известна като „imposta erariale sui voli dei passeggeri di aerotaxi“, която също се основава на изминатото разстояние.

Най-ниската ставка е 10 евро на пътник, когато разстоянието е под 100 километра и може да бъде до 200 евро на пътник за разстояния над 1400 километра.

Великобритания

Таксата в Обединеното кралство беше въведена за първи път през 1994 г. Таксите се основават на разстоянието в мили от Лондон. Системата също така взема предвид различни класове пътуване, като пътниците в бизнес и първа класа плащат по-високи цени.

Наскоро беше обявено, че APD ще се увеличи от април 2026 г., което означава, че ще се таксуват допълнителни 2 лири на пътник за икономични билети за международни полети на кратки разстояния.

Най-ниската цена започва от 9,53 евро на пътник за вътрешни полети и може да достигне до 1359,72 евро за пътници с частни самолети.

Според Ryanair, това последно увеличение на данъка APD означава, че четиричленно семейство, което лети до Испания от Обединеното кралство, ще трябва да плати допълнителни 71,50 евро.

Дания

Дания все още не въвежда своя пътеан данък върху пътниците „passagerafgift på flyrejser“), той ще влезе в сила на 1 януари 2025 г. Конкретната цел на този данък е да подкрепи зелената трансформация на страната чрез инвестиране в по-устойчива авиация и транспорт технологии.

Има три данъчни ставки в зависимост от крайната дестинация на пътуването, включително вътрешноевропейски пътувания, пътувания на средни разстояния и пътувания на дълги разстояния.

Холандия

Холандия за първи път въведе своя данък върху пътниците във въздушния транспорт през януари 2021 г. и има един от най-високите в Европа, струващ 29,05 евро през 2024 г., независимо от крайната дестинация на пътника.

Португалия

Португалия прие своя въглероден данък в авиацията, известен като „taxa de carbono sobre viagens aéreas“, през юли 2021 г.

Данъчният закон претърпя значителни промени и сега обхваща както търговски полети, така и полети с нетърговски частни самолети, но за средния търговски пътник това е 2 евро за всеки.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст