КЗП: При онлайн пазаруването ниската цена е повод за притеснение
Експертите със специални предупреждения за търговията в социалните мрежи
Съдебната битка продължи 15 години
Дни на стартиране на нов бизнес. Те са еднакво вълнуващи и ужасяващи за много основатели на стартиращи бизнеси, но не са много по-лоши от тези, които преживяха Шиваун Раф и съпругът ѝ Адам, пише BBC.
Юни 2006 г., а новаторският уебсайт за сравняване на цени Foundem, за който двойката беше жертвала добре платена работа и който беше създала от нулата, току-що беше започнал да функционира. Тогава те не знаеха, че този ден и следващите дни ще поставят началото на края на тяхната компания.
Foundem беше наказан от Google, което беше предизвикано от един от автоматичните филтри за спам на търсачката. Тя изтласка уебсайта далеч надолу в списъците с резултати от търсенето за релевантни заявки като „сравнение на цени“ и „сравнително пазаруване“.
Това означаваше, че уебсайтът на двойката, който начисляваше такса, когато клиентите щракваха върху техните списъци с продукти, за да преминат към други уебсайтове, трудно печелеше пари.
„Наблюдавахме нашите страници и как се класират, а след това видяхме, че всички те падат почти веднага“, казва Адам.
Макар че денят на стартиране на Foundem не мина по план, той доведе до началото на нещо друго - 15-годишна съдебна битка, която завърши с рекордната за онова време глоба от 2,4 млрд. евро за Google, за която се смяташе, че е злоупотребила с господстващото си положение на пазара. Случаят беше обявен за знаков момент в глобалното регулиране на големите технологии.
Google прекара седем години в борба с тази присъда, издадена през юни 2017 г., но през септември тази година най-висшият съд в Европа - Съдът на Европейския съюз - отхвърли жалбите ѝ.
В първото си интервю след окончателната присъда Шиваун и Адам обясняват, че първоначално са смятали, че неуспешният старт на уебсайта им е просто грешка.
„Първоначално си мислехме, че това е съпътстваща вреда, че сме били фалшиво засечени като спам“, казва 55-годишният Шиваун.
„Ако ви е отказан трафик, значи нямате бизнес“, добавя Адам, 58 г.
Двойката изпраща на Google многобройни искания за премахване на ограничението, но повече от две години по-късно нищо не се е променило и те казват, че не са получили никакъв отговор.
Междувременно уебсайтът им се класира „напълно нормално“ в други търсачки, но според Шиваун това няма особено значение, тъй като „всички използват Google“.
По-късно двойката открива, че техният сайт не е единственият, който е бил поставен в неизгодно положение от Google - до момента, в който технологичният гигант е признат за виновен и глобен през 2017 г., има около 20 ищци, включително Kelkoo, Trivago и Yelp.
Адам, който е изградил кариера в областта на суперкомпютрите, разказва, че „мигът на размисъл“ за Foundem го е споходил, докато е пушил цигара пред офиса на предишния си работодател.
Тогава уебсайтовете за сравняване на цени са били в начален стадий на развитие и всеки от тях е бил специализиран в един конкретен продукт. Но Foundem е различен, защото позволява на клиентите да сравняват голям набор от продукти - от дрехи до полети.
„Никой друг не се доближаваше до това“, казва Шиваун, който е бил софтуерен консултант за няколко големи световни марки.
В решението си от 2017 г. Европейската комисия установи, че Google незаконно е популяризирала собствената си услуга за сравнително пазаруване в резултатите от търсенето, като същевременно е понижила тези на конкурентите.
Десет години преди това обаче - когато Foundem стартира - Адам казва, че не е имал причина да предполага, че Google умишлено нарушава конкуренцията в областта на онлайн пазаруването. „Те не бяха сериозни играчи“, казва той.
Но към края на 2008 г. двойката започва да подозира нечестна игра. Три седмици преди Коледа двойката получава съобщение с предупреждение, че уебсайтът им внезапно се зарежда бавно. Те помислили, че става дума за кибератака, „но всъщност просто всички бяха започнали да посещават нашия уебсайт“, смее се Адам.
Двойката се обръща към пресата, но с ограничен успех, и се обръща към регулаторните органи в Обединеното кралство, САЩ и Брюксел.
Именно в последния - Европейската комисия (ЕК) - случаят в крайна сметка се разраства, като през ноември 2010 г. започва антитръстово разследване.
Те смятат, че поведението на Google продължава да е антиконкурентно и ЕК го проучва. През март тази година, в съответствие с новия си Закон за цифровите пазари, Комисията започна разследване на компанията майка на Google, Alphabet, дали продължава да предпочита собствените си стоки и услуги в резултатите от търсенето.
Говорител на Google заяви: „Решението на Съда на ЕС [през 2024 г.] се отнася само до начина, по който сме показвали резултатите за продукти в периода 2008-2017 г.
„Промените, които направихме през 2017 г., за да се съобразим с решението на Европейската комисия относно пазаруването, работят успешно повече от седем години, като генерират милиарди кликвания за повече от 800 услуги за сравнително пазаруване.
„По тази причина продължаваме категорично да оспорваме твърденията на Foundem и ще го направим, когато делото бъде разгледано от съда.“
Раф също така предявяват граждански иск за обезщетение срещу Google, който трябва да започне през първата половина на 2026 г. Но когато или ако се стигне до окончателна победа за двойката, тя вероятно ще бъде пирова - те бяха принудени да затворят Foundem през 2016 г.
Дългата борба срещу Google е изтощителна и за тях. „Мисля, че ако знаехме, че ще се проточи толкова години, колкото се оказа, може би нямаше да направим същия избор“, признава Адам.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Експертите със специални предупреждения за търговията в социалните мрежи
Целта е да се намали замърсяването на въздуха
Клиентите ще плащат 10% по-малко, отколкото преди