В каква валута ще са промоциите в магазина, когато приемем еврото и как ще се връща ресто?
Кога левът ще престане да бъде средство за плащане?
Батериите на колата са се зареждали в рамките на 10 часа, а пробегът е бил 160 км
В съвременния свят е немислимо да се живее без автомобили. Автомобилните производители се концентрират все повече към съвременните технологии, за да усъвършенстват колите си и да задоволят всяка една нужда на клиентите си. Това, което се вижда напоследък, че все повече автомобилната индустрия се насочва към производството на екологични електромобили.
За разлика от първия автомобил кой е той, то въпросът с коя е първата електрическа кола е малко по-сложен. Отговорът му зависи от данните и мнението на различни историци и записки.
Смята се, че една от най-ранните години е 1828. Тогава унгарецът Аниос Йелик разработва малък електрически мотор и успява с него да задвижи кола, но тя е само играчка. През 1832 г. шотландецът Робърт Андерсън пък създава електрическа каруца. Две години по-късно американецът Томас Дейвънпорт създава електрическия локомотив, което пренасочва изобретателите в тази посока и нерелсовите електрически превозни средства остават на заден план.
Разбира се, електрическото задвижване на автомобилите тогава не е във фокуса на тогавашното време. Дейвънпорт обаче продължава да развива електрическия локомотив, а други изобретатели търсят нови по-добри мотори и захранвания. През 1859 г. французинът Гастон Планте създава акумулатора, а негов колега подобрява дизайна и го прави по-мощен, сигурен и лесен за производство.
Разцветът на електромобилите
През тези години започва да се засилва и интересът от страна на изобретателите към електрическите велосипеди и триколки, но нито една от тях не влиза в серийно производство. След известна пауза, едва през 1884 г. се появява и смятаният от мнозина за първи електрически автомобил. Той е дело на британеца Томас Паркър - същият човек, който преди това електрифицира лондонското метро. Според него електричеството може да е доста по-ефикасен начин за задвижването на превозни средства спрямо другите горива.
През 1890 г. американецът и химик Уилям Морисън прави първата успешна електрическа кола с шест места, благодарение на експериментирането му с различни батерии и акумулатори. Тя може да развива максимална скорост от 22 км. в час. Тогава започва да се появява и интересът към електрическите превозни средства, като различни автомобилни производители в САЩ. Батериите на колата са 24 и се зареждат в рамките на 10 часа. С едно зареждане електрическата кола на Морисън може да измине 160 км.
В Ню Йорк например започва да има над 60 електрически таксита. До 1900 г. електрическите автомобили са в разцвета си, представлявайки около една трета от всички превозни средства по пътищата. През следващите 10 години те продължават да показват силни продажби.
Бензиновият автомобил измества електрическия
С навлизането на електрическите превозни средства на пазара обаче се появява и нов тип превозно средство - автомобилът с бензинов двигател, благодарение на подобренията на двигателя с вътрешно горене през 1800 г. Обещанието е, че бензиновите автомобили, ще са без недостатъци. Сред тях са трудната смяна на скоростите, шумът и голямото замърсяване от ауспуха. За разлика от бензиновите, електрическите автомобили не са имали нито един подобен проблем. Те са били тихи, лесни за шофиране и не са отделяли никакви неприятни газове през онова време.
Електрическите автомобили бързо стават популярни сред градските жители - особено сред жените. Те са били идеални за кратки пътувания из града. Все по-разпространеният достъп до електричество през 1910 г., позволява на повече хора да зареждат електрическите си автомобили.
Много иноватори по това време са забелязвали и голямото търсене на електрическите превозни средства заради подобряването на технологията. Например Фердинанд Порше, основател на едноименната компания за спортни автомобили, разработва електрическа кола, наречена P1 през 1898 г.
В това време Порше създава и първата в света хибридна кола, която се задвижва от електричество и газов двигател.
Американският изобретател Томас Едисън тогава смята, че електрическите превозни средства са най-добрата технология и започва да работи за създаването на по-добра батерия за електрически превозни средства. Американският инженер Хенри Форд започва да работи заедно с Едисън, за да може да разработи евтина електрическа кола през 1914 г.
Малко след това обаче масово произвежданият бензинов Model T на Хенри Форд нанася удар на електрическата кола. Той става достъпен и лесен за производство, а ниската му цена е много по-привлекателна.
До 1912 г. бензиновата кола струва само 650 долара, докато електрическата се продава за 1750 долара.
Пробегът на бензиновите коли е доста по-голям от този на електрическите. Скоростта на движение на бензиновите коли е също по-висока, докато тази на електрическите остава ниска.
Производителите бързо виждат това и превръщат тези предимства на бензиновите коли в основен щрих в рекламните си послания. Шумът от двигателите пък става символ на атрактивност и мощ.
Още по-сериозният крах на електрическите коли се появява през 20-те години на миналия век в САЩ, когато започва и поевтиняването на горивата, което става още по-атрактивно за американците.
В крайна сметка електрическите превозни средства почти изчезват до 1935 г.
Едва през 60-те и 70-те години в САЩ интересът към електрическите коли започва пак да се възражда, а причината за това е недостига на горива по това време, както и първите признаци, че двигателите с вътрешно горене не се отразяват особено добре на околната среда.
Автор: Ирина Евгениева
Кога левът ще престане да бъде средство за плащане?
Под собствеността на Мъск X е активно рекламиран като алтернатива на традиционните медии
Евентуална американска собственост върху "Северен поток 2" ще осигури лост в мирните преговори с Русия, според него