
София отбеляза ръст от 11% на туристите за първите шест месеца на годината
Градът е посетен от над 647 хил. туристи за периода януари – юни
GM и Tesla вече отчитат значителни загуби от митата върху вносните автомобили
Преди малко повече от година администрацията на бившия президент Доналд Тръмп наложи 25-процентно мито върху вноса на автомобили и автомобилни части в Съединените щати. Оттогава секторът се опитва да разплете сложната тарифна мрежа, а цената за компаниите продължава да нараства.
Производителят на Jeep, Dodge и Ram обяви, че очаква тарифите да му струват около 1,2 млрд. евро през второто полугодие на тази година, след удар от 300 млн. евро през първото полугодие на 2025 г. „Очакваме тарифите да ни струват около 1,2 млрд. евро през второто полугодие“, се казва в официално съобщение на Stellantis. Компанията разполага със заводи в Канада и Мексико, което я прави пряко уязвима от митото при внасянето на готови автомобили и компоненти на американския пазар.
Миналата седмица General Motors отчете, че 25-процентните мита са намалили печалбата ѝ за последното тримесечие с 1,1 млрд. долара. Главният изпълнителен директор Мери Бара увери инвеститорите: „Работим за намаляване на експозицията си към тарифите и за разширяване на производството ни в САЩ.“ Въпреки това компанията изчислява, че общият ефект от митата може да достигне 4–5 млрд. долара само за тази година.
Американският електромобилен лидер Tesla, който оперира заводи в Калифорния и Тексас, но все още разчита на внос на някои компоненти, отчете 300 млн. долара тарифни разходи през предходното тримесечие. Финансовият директор Вайбхав Танеджа предупреди, че „разходите вероятно ще продължат да нарастват“.
От европейските концерни Volkswagen обяви отрицателен ефект от 1,1 млрд. долара за първото полугодие, а шведската Volvo отчете обезценка от 1,2 млрд. долара, частично свързана с нарастващите мита.
Последните търговски договорености на Тръмп намалиха митото за автомобили, внасяни от Япония и Европа, от 25% на 15%. Въпреки това автомобилните производители продължават да се сблъскват с мрежа от различни ограничения и такси. Допълнителното 25-процентно мито върху автомобилните части означава, че дори производителите, които сглобяват крайните си продукти в САЩ, но разчитат на вносни компоненти, се изправят пред сериозни разходи.
Експерти предупреждават, че значителна част от тарифните разходи ще се прехвърли върху американските потребители под формата на по-високи цени и по-ограничен избор от модели. Според изследване на Center for Automotive Research, публикувано през април, 25-процентните мита могат да увеличат цената на автомобилите, произведени в САЩ, с над 4 000 долара, а на внасяните – с почти 9 000 долара.
Секторът очаква, че въздействието на тарифите ще продължи да се усеща през следващите тримесечия, докато компаниите пренареждат веригите си за доставки и инвестират в местно производство.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Градът е посетен от над 647 хил. туристи за периода януари – юни
Целта е по-бърз и по-безопасен лицензионен процес
Мащабното културно събитие ще представи осем творби, във всяка от вечерите между 1 и 4 август, в Царево, Лозенец, Ахтопол и Синеморец. bTV Media Group е генерален медиен партньор.