Бан на социалните мрежи за деца. Ще проработи ли?
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
7-8 години ще са нужни на изрядните, за да се възползват от 25% бонус, а вандалските прояви на пътя ще се отразяват и на колата
Драстични промени предстоят в начина, по който се формира цената на застраховката „Гражданска отговорност”. Това става ясно от текста на проектонаредба на Комисията за финансов надзор.
Новата система „бонус-малус” ще заличи миналото на шофьорите – от 2019 г. всички водачи ще са наравно, независимо дали са изрядни или с нарушения. Седем-осем години ще са нужни на изрядните, за да натрупат точки и да се възползват от максималното облекчение от 25 процента.
През първата година ще може да се ползва отстъпка най-много от 10 на сто.
Едно тежко нарушение обаче ще оскъпи задължителната застраховка автоматично с 400 процента. Нарушенията вървят и с колата, и с нарушителя, и със собственика, ако е дал автомобила си на друг. Така, ако изряден водач купи автомобил от друг с нарушения, ще плаща по-скъпо.
Коста Чолаков от Асоциацията на застрахователите посочи, че обхващането на водач, собственик и автомобил е нужно, за да се избегне прехвърлянето на коли при натрупване на „нарушения”.
Това няма да важи фирмените коли. Там и плюсовете и минусите ще се водят на компанията, което открехва вратите за злоупотреби, предупреждават експерти. "Всеки неизряден водач би могъл да си отвори регистрира фирма и да си закупи автомобил с добра история и да плаща ниска "Гражданска отговорност". В крайна сметка водачите ли правят нарушенията или автомобилите?", запита Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите в катастрофи.
Според застрахователите отстъпките не могат да свалят цената на застраховките с 400 процента, както е за наказателните точки, тъй като се цели запазване на средните нива на гражданската, а тези с отстъпките ще са много повече от неизрядните шофьори.
2019 г. на практика ще е нулева година - в зависимост от нарушенията на водача, бонусите и наказанията ще се налагат от 2020 г.
През това време и ще се изгради система, която да ни позволява през сайта на Гаранционния фонд да проверяваме дали колата, която искаме да си купим, не е с „бонус” или „малус”. Докато заработи тя пък ще трябва да действа механизъм, който да защитава тези, които са купили коли от джигити без да знаят за това.
Тече 30-дневен срок за обществено обсъждане на предлаганите промени.
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб
През тази година 75,9 % от регистрираните автомобили са бензинови