„Един пояс, един път” – какви са ползите за България?

Свят

Китай има големи амбиции, но не всички спрягани съвместни проекти са възможни, коментират анализатори

По-голям ръст на икономиката и повече инвестиции у нас очаква агенцията за инвестиции, ако бъде реализиран проектът "Един пояс един път", който свързва Китай със Западна Европа, включително и през България.

С новия Път на коприната стоките, които пътуват от Китай до Европа над 40 дни по вода, ще стигат за 14. Ползите ще са за всички, твърди китайският външен министър Ван И: „Обемът на търговията на Китай със страните по Пътя на коприната е над 4,5 трилиона щатски долара, инвестициите в тези държави са над 70 милиарда щатски долара и са създадени над 200 000 работни места”.

У нас започнатият вече транспортен коридор може да донесе още инвестиции. „За нас представлява интерес изграждането на съответните логистични бази, предоставяне на транспортната услуга, събирането на такси от това, че в крайна сметка ние ще бъдем първа и основна точка на внос на тези стоки за целия ЕС”, коментира Стамен Янев от Българската агенция за инвестиции.

Китайци искат още да произвежда у нас ветрогенератори, фотоволтаици и да изграждат паркове. Според анализаторите обаче проектът „Белене” няма да стане с китайско участие. „Не биха се ангажирали ако няма държавна гаранция на практика на всякъде по света Китай работи с ангажимент „Правителство с правителство”, посочва Руслан Стефанов.

Затова според анализаторите с китайско участие трудно ще се изградят и пътищата Търново-Русе, тунела под Шипка и Видин-Ботевград. Причината – Китай обикновено строи по-мащабни проекти, а и у нас строителите не се избират директно, а с обществена поръчка.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст