
Саудитска Арабия ще повиши производството на петрол до 13 млн. барела дневно
Досега страната не отговаряше на призивите на САЩ да увеличи производството си, за да се опита да удържи цените
Подготвяни от Брюксел текстове предвиждат увеличение акциза на метана и на пропан-бутана
Европейската комисия изготвя нов проект, с който да промени директиви, касаещи облагането с акциз върху пропан-бутана и природния газ (метан). С промените се увеличава драстично ставката, с която ще се облагат този вид горива, алармират от Българската петролна и газова асоциация и Българска асоциация "Природен Газ".
С новите текстове, които в момента се съгласуват от отделните държави, се предвижда акцизът върху природния газ използван за моторно гориво (CNG) да се увеличи между 16 и 25 пъти в периода 2023 - 2033 г. На метан масово се движат таксиметровите автомобили, както и по-новите камиони и автобуси на градския транспорт.
Подобна ситуация е и с пропан-бутана, който се използва масово при леките коли. При него увеличението ще между три и четири пъти между 2023 и 2033 г. Въвежда се и минимална ставка за ползването му като гориво за отопление, която в момента е нулева.
Какво иска Брюксел?
Новата политика на облагане има за цел да постигне поставените климатични и екологични цели пред ЕС за намаляване вредното въздействие върху околната среда, посочват от ЕК.
Начинът по който се формират акцизите за горивата не е променян от 2003 г. и не е в синхрон с новите цели поставени в т.нар Зелена сделка, пишат от Брюксел в информационен материал от 14 юли тази година.
За тази цел горивата ще започнат да се облагат според тяхното енергийно съдържание и въздействие върху околната среда а не на база единица обем, така че най-вредните горива да се таксуват най-високо. Изкопаемите горива използвани в авиацията, корабоплаването и риболова, няма вече да се ползват с данъчни и акцизни облекчения.
Домакинствата също няма да могат да се възползват от нулеви или намалени ставки при употреба на невъзобновяема енергия.
С колко ще поскъпнат горивата
Пред bТV експертът от Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев коментира, че с промените от 2023 г. новият акциз ще добави към цената на пропан-бутана около 40 стотинки, а, като се добави и ДДС - с близо половин лев.
За метана увеличението изглежда наистина драстично от 5 стотинки на килограм до 76 стотинки през 2023 г., което автоматично ще се пренесе и в цената по специализираните колонки на бензиностанциите.
Призивът на бизнеса
В тази връзка от БПГА и БАПГ с отворено писмо до президента, министър-председателят, парламентарно представените партии и обществеността призовават българската страна да не приема безкритично промените в европейските директиви.
От там изтъкват, че газообразните горива са в пъти по-щадящи към околната среда от дървесината и въглищата и за това акцизните ставки за използването им трябва да останат ниски.
Досега страната не отговаряше на призивите на САЩ да увеличи производството си, за да се опита да удържи цените
Напълно е спряна продажбата на гориво на бензиностанциите, включени в сделката с Lukoil
Компанията ще загуби по 50 млн. долара на месец