Бан на социалните мрежи за деца. Ще проработи ли?
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
"Прекарвам във въздуха толкова часове, колкото един пилот", каза пред bTV Бизнес Новините изпълнителният директор на авиокомпанията
Йозеф Варади е един от основателите на Wizz Air през 2003 г. Варади е работил в Procter and Gamble в продължение на 10 години между като директор продажби за глобални клиенти. След това се присъединява към Malév Hungarian Airlines, унгарската държавна авиокомпания, като главен търговски директор през 2001 г., а от 2001 до 2003 г. е главен изпълнителен директор. Заемал е и длъжности в управителни съвети на компании като Lufthansa Technik Budapest, Mandala Airlines, JetSMART. Варади има магистърска степен по икономика от Университета за икономически науки в Будапеща и магистърска степен по право от Лондонския университет.
„Прекарвам по 800 часа във въздуха, това е толкова, колкото колкото един пилот. Но разликата е, че когато пилотът се приземи, неговата работа е свършена, а когато аз се приземя – моята работа тепърва започва“. Това каза в интервю за bTV Бизнес Новините главният изпълнителен директор на WizzAir Йозеф Варади.
Той коментира още какви са особеностите на българския пазар, на който оперират вече почти 20 години, както и какви устойчиви практики прилага компанията в работата си. За това какви са плановете на компанията за развитие на българския пазар и дали изпълнителният директор на WizzAir си купува билети, когато лети с авиокомпанията, която основава, вижте във ВИДЕОТО.
С колко самолета разполагате в момента в страната?
Имаме 8 самолета, базирани в страната и 2 оперативни бази - в София и във Варна. През миналата година преминахме през период на приземяване на голяма част от нашия капацитет, поради инспекции на двигателите, които се отразиха на бизнеса.
В същото време флотилията ни продължава да се разраства и получаваме доставки на нови самолети от следващата година. Ще започнем да растем отново и то доста значително, така че през следващите 18 месеца ще търсим нови възможности за растеж на пазара.
Как изглеждат тези цифри, в сравнение с другите страни от ЕС?
Вярвам, че този ръст ще бъде постигнат в цялата ни мрежа – стремим се към растеж на всички наши пазари, включително България.
Защо българският пазар е важен за WizzАir?
Работим в България от почти 20 години. Направихме значителни инвестиции, имаме много силна организация, разполагаме с много добри пилоти и много добър кабинен екипаж в страната. Вярваме, че сме изградили това, от което се нуждаем за в бъдеще. В България започваме да се възползваме от програмите си за обновяване на флота, като въвеждаме по-големи самолети с 239 места в сравнение със 180-местните самолети, които в момента оперират в България. Въвеждаме и нова технология, наречена А321neo, която е по-ефективна от икономическа гледна точка, по-ефективна в оперативно отношение и е щадяща за околната среда, тъй като намалява значително въглеродните емисии и шума. Сега е моментът България да се възползва от тези разработки на компанията, които ще увеличат възможностите за растеж на пазара.
Кои са най-популярните дестинации за българските пътници?
Българските пътници, както и другите европейски пътници, стават все по-разнообразни. Може би преди 15-20 години светът гледаше на България като на работна ръка за Западна Европа. С развитието на страната и увеличаващият се брутен вътрешен продукт, има все повече хора, които харчат повече за пътувания.
Така че мрежата в известен смисъл се диверсифицира към пътуванията с цел развлечение. Ние гледаме къде хората искат да прекарат почивката си, кои градове искат да посетят и развиваме мрежата по съответния начин, така че да обслужваме не само маршрути, свързани с миграцията, но и маршрутите за развлечение в полза на българите. Но също така, разбира се, следим и интереса на туристическия пазар. В България е много силен туризмът и всеки, който иска да дойде да посети страната, ние ще се уверим, че всъщност можем да отговорим на това търсене.
Какви самолети искате да имате във вашата флотилия?
В момента имаме нещо като класическа част от флотилията самолети A320 и разглеждаме по-големи самолети, които да бъдат достъпни за пазара и за България. Това е A321neo . Това е нова технология - по-малък разход на гориво, по-малки експлоатационни разходи, което ще се отрази благоприятно на ценообразуването за потребителите и ние ще започнем да доставяме тези самолети в България с 239 места, предполагам, от следващата година.
Как успявате да поддържате ниски цени и какво е бъдещето на нискотарифните компании?
На първо място, смятам, че конкуренцията е нещо добро в индустрията. Конкуренцията държи играчите и участниците на пазара, честни и отговорни пред потребителя, защото те трябва да печелят доверието му всеки ден. Но освен това ние много искаме да инвестираме в технологии, за да сме сигурни, че те намаляват разходите ни. Искам да кажа, че в индустрията има много насрещни ветрове - инфлация на работната сила, инфлация на енергията, разходи за инфраструктура. Всички те оказват влияние върху разходите в индустрията, но можем да направим някои неща, за да ги компенсираме, имам предвид, че можем да въвеждаме иновации в технологиите, да се преориентираме към по-големи самолети и ние правим и двете, за да сме сигурни, че ще компенсираме тези „насрещни ветрове“, доколкото можем.
Обявихте началото на тестови полети с устойчиво авиационно гориво в партньорство с Airbus в отговор на новите изисквания на ЕС за устойчиво гориво, които трябва да влязат в сила през 2025 г. Какви други устойчиви практики прилагате?
Според изискването на Европейската комисия, което влиза в сила през 2025 г. 2% от европейското авиационно гориво трябва да има компонент за устойчиво авиационно гориво. Това не е изискване за операторите, а за доставчиците на гориво, което ние, разбира се, ще спазваме. Също така преразглеждаме нашата политика за зареждане на гориво, което е важно, защото това е задължение за оператора да се увери, че не зарежда твърде много гориво, което ще увеличи теглото на самолета и степента на емисиите.
Устойчивостта е не само отговорност за WizzAir, но и възможност, защото ние експлоатираме най-младата флотилия от самолети, всъщност най-големия тип самолети, което ни прави много ефективни и вече сме световно признат лидер в областта на устойчивостта. Продължаваме да се стремим към тази позиция, като инвестираме в производството на устойчиво авиационно гориво, направихме две капиталови инвестиции в това отношение и работим в тясно сътрудничество с ключови заинтересовани страни в индустрията, като например производители на самолети, за да сме сигурни, че определяме оперативния модел за устойчива експлоатация. Опитваме се да бъдем в крак с времето, за да се уверим, че приемаме и прокарваме иновации за доброто на индустрията и за доброто на потребителите.
Колко часа прекарвате във въздуха?
Прекарвам толкова, колкото и един пилот - около 800 часа във въздуха. Но когато пилотът се приземи, той приключва с работата си, а когато аз се приземя, започвам работата си.
Плащате ли си билетите, когато летите?
Плащам, всички го правят. На редовната цена, разбира се. Имаме някои привилегии за служителите, но освен тези привилегии аз съм като вас, така че ако искам да летя с WizzAir, си купувам билети на същата цена, която бихте платили вие.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб
През тази година 75,9 % от регистрираните автомобили са бензинови