Бан на социалните мрежи за деца. Ще проработи ли?
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
Основателят на Zara разкрива трикове, които са му помогнали да успее
Макар че всички знаем модните марки Zara, Bershka и Massimo Dutti, може би не всеки знае кой стои зад тези успешни брандове. Това е Амансио Ортега, испански предприемач. Основател е и бивш президент индустриалната група Inditex, от която Ортега притежава около 60%. Тази група компании има над 7000 магазина в 90 страни, с повече от 92 000 служители, най-известна от които е веригата магазини Zara. Притежава също марките Pull&Bear, Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Zara Home, Kiddy's Class, Tempe, Stradivarius.
Ортега е един от най-богатите хора в света с активи на стойност 72,8 милиарда долара.
Какви са неговите тайни за успех?
Амансио напуска училище само на 14 години и започва работа в два известни магазина за дрехи в Ла Коруня, пише elconfidencial.com. През 1963 г. той основава първата си компания, Confecciones GOA, S.A., посветена на производството на халати... и оттам, постепенно, към небето на Inditex. Амансио Ортега е известен и със своята дискретност. Обикновено не дава изявления пред медиите и не дава интервюта. Как този човек премина от основаването на малък бизнес до изграждането на империя?
Никога не е имал офис
Поне така пише вестник „Индипендънт“. Наличието на офис прави ли някого повече лидер? Няколко компании се отказаха от това пространство, символ на статуса, което в старите компании се поставяше символично на горните етажи на сградите. Той харесва незабавните решения на проблемите: ако трябва да пътувате днес, няма значение. Това, което е валидно днес, не е задължително да е валидно и утре. Целта е да се насърчи хоризонталността в работата. По отношение на най-важните срещи Ортега винаги е запазвал стая за дизайн в централата на Arteixo.
Отдава голямо значение на скоростта
Когато отваря първата си Zara през 1975 г., Ортега използва от самото начало много агресивна стратегия, за да бъдат дрехите налични в магазина възможно най-бързо, преди всеки друг конкурент. Според "The Economist" Zara е типичният пример за гъвкава и ефективна производствена верига. От „обратната връзка“, която получават от потребителите до работата на дизайнерите, преминавайки през фабрики и магазини. Всичко работи като добре смазана машина, за да отговори възможно най-бързо на променящите се тенденции. Ортега иска да контролира цялата тази верига и поради тази причина повечето от логистичните центрове не са в Азия, а в Испания, Португалия и Мароко. По собствените му думи: "Трябва да наричате нещата каквито са: хляб, хляб и вино, вино. Това, което днес си струва, няма да си струва утре."
Говорете само очи в очи
Според „Индипендънт“ Ортега никога не комуникира по имейл. Лидер, който дава заповеди по имейл, е лидер, който избягва контакт със своите служители. Според този вестник интровертността на Ортега обаче го кара да бъде човек, който повече слуша, отколкото говори. Ортега знае всички имена на най-преките си служители. От друга страна, бизнесменът не може да изпраща имейли, защото дори няма собствено бюро или компютър. Бяга и от всичко свързано с бумащината и делегира всякаква бюрократична операция на подчинените си.
Той е обсебен от това, което клиентът иска
„Клиентът винаги е движел нашия бизнес модел“, пише Ортега в годишния отчет на Inditex за 2009 г. По подобен начин в доклада за 2010 г. се посочва: „Клиентът трябва да продължи да бъде нашият фокус, както по отношение на създаването и дизайна на нашите магазини, така и по отношение на логистиката и всяка друга дейност“. Ортега делегира представителни функции на мениджърите, запазвайки нисък профил и отхвърляйки старомодния бизнес модел. Каталогът за облекло на Inditex не се основава на модата на подиума, а на наблюдението на това, което хората носят, настройвайки се и слушайки потребителя. Според "Fortune", Inditex също е много внимателен към това, което се казва в интернет, особено в модните блогове. Целта е да бъдете възможно най-гъвкави и да се приспособите към промяната на тенденцията веднага щом настъпи.
Поддържайте смирение
Амансио Ортега има много причини да не бъде смирен, но тези, които го познават, изтъкват тази черта като едно от качествата му. За разлика от много други главни изпълнителни директори, които управляват големи компании, Ортега делегира представителни функции на своите топ мениджъри, като винаги се държи сдържано и отхвърля старомодния бизнес модел. Той също така не използва статута, който идва от носенето на костюм и е обичайно да го видите в дискретно облекло до степен на безразсъдство. Той също не използва часовник. Според CNBC Ортега винаги е оставал верен на корените си. Той поддържа централата на Inditex в Arteixo, за да работи рамо до рамо с неговите дизайнери. Защо да останем в Галисия? Глобализацията означава, че да си там или на друго място не е толкова различно, а Галисия е територията, която бизнесменът познава най-добре.
Той не седи със скръстени ръце
Според Ортега най-лошото нещо, което може да се случи на някого, е прекомерният оптимизъм и самодоволството. Inditex има повече от 152 000 служители и управлява повече от 7 000 магазина на пет континента. Въпреки това, което е изградил, най-голямото му желание продължава да бъде компанията да продължи да расте.
Бързи съвети на Ортега
Не си струва да си предприемач само за да си богат
Когато единствената мотивация на една компания е да прави пари, най-вероятно е тя да фалира. Защото в един момент, рано или късно, ще настъпят слаби времена и ако няма мотивация за работа, всичко ще се влоши.
Фокусирането върху предлагането на продукти или услуги с най-високо качество или с добро съотношение качество/цена, както и доволните клиенти, трябва да бъде приоритет за всяка компания.
Простотата е ресурсът на интелигентните
И това може да се приложи както към компанията, така и към живота. Когато успеете да направите нещо трудно да изглежда лесно, значи сте успели да имате добър продукт или услуга.
„Наслаждавам се на най-малките неща. Радвам се на хилядите случки на всеки ден. Ходя на фитнес всяка сутрин, обичам да си бъбря, да слушам хора, да се срещам с нови хора, да се разхождам и, разбира се, да работя, което ми харесва най-много", казва той.
За Амансио Ортега ключът към неговия успех е, че той никога не е бил доволен от продуктите, които е продавал и които продава, той винаги се е опитвал да ги подобрява. Най-голямата му страст не е да бъде богат, а да предостави продукт, който удовлетворява милиони хора.
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб
През тази година 75,9 % от регистрираните автомобили са бензинови