
ЕК обмисля увеличение на акциза върху цигарите със 139 %
С колко ще се вдигнат цените?
Най-уязвимо в интернет е поколението Gen Z
Онлайн измами на стойност над 40 милиарда долара са били успешно предотвратени в Сърбия. Компанията Visa стои зад предотвратяването на измамите и разкри, че е успяла да блокира редица подозрителни трансакции през 2024 г. в глобален мащаб, включително в Сърбия.
Ключът към успеха се крие в използването на генеративен изкуствен интелект, поведенчески анализи и тясно сътрудничество с банки и служби за сигурност. Системите на компанията работят в реално време и позволяват навременна реакция срещу подозрителна активност в дигиталната платежна среда, предава БТА.
Компанията провежда анкета „Visa Stay Secure“ 2025 сред 5800 души от 17 държави в Източна Европа, Близкия Изток и Африка, за да разбере реакциите на хората спрямо онлайн измамите. Мнозина от анкетираните сърби вярват, че могат да разпознаят онлайн измама, над една трета (38%) признават, че вече са ставали жертви на такава. Особено уязвима се оказва групата на поколението Z – 9 от 10 млади потребители заявяват, че биха кликнали на съобщение, съдържащо фалшиво предупреждение за сигурност, въпреки цифровата си самоувереност.
Най-честите методи на измама остават непроменени – фалшиви оферти, известия за хакнати акаунти, блокирани карти и примамливи финансови предложения. Именно тези послания отключват паника или алчност, което улеснява измамниците. „Оферта, която изглежда твърде добра, за да е истина, най-вероятно не е истина,“ казва Ана Драшкович, регионален директор на Visa за Югоизточна Европа.
Според данни от Националната банка на Сърбия, онлайн разходите в страната са надхвърлили 540 милиона евро само за последното тримесечие – с 30% повече спрямо същия период миналата година.. Експертите подчертават, че борбата с онлайн измамите не може да се води само чрез технологии – тя изисква системно обучение на потребителите. „Хората трябва да знаят как да разпознават надеждни магазини, да пазят личните си данни и да не се поддават на натиск“, заявява Иван Танаскович, директор на Асоциацията за електронна търговия в Сърбия.
Търговците също играят ключова роля в изграждането на доверие в онлайн пространството. Според Танаскович, отворената комуникация, наличието на клиентска поддръжка и защитени разплащателни системи трябва да бъдат строго изискване.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
С колко ще се вдигнат цените?
Каква е причината за закъсненията?
Облигационната емисия е с годишен лихвен процент от 4,25 процента за петгодишен период