1 USD
1.68693 BGN
Петрол
70.61 $/барел
Bitcoin
$104,670.0

Онлайн измама за 40 млрд. долара е предотвратена в наша съседка

Най-уязвимо в интернет е поколението Gen Z

Онлайн измами на стойност над 40 милиарда долара са били успешно предотвратени в Сърбия. Компанията Visa стои зад предотвратяването на измамите и разкри, че е успяла да блокира редица подозрителни трансакции през 2024 г. в глобален мащаб, включително в Сърбия.

  • През последната година AI помага за справяне с измамите
  • 38% от сърбите поне веднъж са ставали жертва на онлайн измама
  • Най-честите методи на измама са фалшиви оферти, известия за хакнати акаунти и други

Снимка: Getty Images/iStock

Ключът към успеха се крие в използването на генеративен изкуствен интелект, поведенчески анализи и тясно сътрудничество с банки и служби за сигурност. Системите на компанията работят в реално време и позволяват навременна реакция срещу подозрителна активност в дигиталната платежна среда, предава БТА. 

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Компанията провежда анкета „Visa Stay Secure“ 2025 сред 5800 души от 17 държави в Източна Европа, Близкия Изток и Африка, за да разбере  реакциите на хората спрямо онлайн измамите. Мнозина от анкетираните сърби вярват, че могат да разпознаят онлайн измама, над една трета (38%) признават, че вече са ставали жертви на такава. Особено уязвима се оказва групата на поколението Z – 9 от 10 млади потребители заявяват, че биха кликнали на съобщение, съдържащо фалшиво предупреждение за сигурност, въпреки цифровата си самоувереност.

Най-честите методи на измама остават непроменени – фалшиви оферти, известия за хакнати акаунти, блокирани карти и примамливи финансови предложения. Именно тези послания отключват паника или алчност, което улеснява измамниците. „Оферта, която изглежда твърде добра, за да е истина, най-вероятно не е истина,“ казва Ана Драшкович, регионален директор на Visa за Югоизточна Европа.

Снимка: Getty Images/iStock

Според данни от Националната банка на Сърбия, онлайн разходите в страната са надхвърлили 540 милиона евро само за последното тримесечие – с 30% повече спрямо същия период миналата година.. Експертите подчертават, че борбата с онлайн измамите не може да се води само чрез технологии – тя изисква системно обучение на потребителите. „Хората трябва да знаят как да разпознават надеждни магазини, да пазят личните си данни и да не се поддават на натиск“, заявява Иван Танаскович, директор на Асоциацията за електронна търговия в Сърбия.

Търговците също играят ключова роля в изграждането на доверие в онлайн пространството. Според Танаскович, отворената комуникация, наличието на клиентска поддръжка и защитени разплащателни системи трябва да бъдат строго изискване.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Виж всички предложения от брошурата тук