
"Човек не си ляга със скъпия часовник“: Какви са бизнесите на ергенът предприемач Виктор Иванов
Обява разкри, че предприемачът продава известния си бизнес
Поръчките към производителите намаляват драстично от месец насам - срива на рублата и гривната оскъпява продукцията
Кризата в Украйна вече дава негативно отражение и в България - поръчките към българските машиностроителни фирми намаляват драстично от месец насам, а в някои от предприятията, вече се работи на непълно работно време.
Тошко Павлев работи в завод за мотокари в Пловдив от 1977 г. От 5 000 служители преди сега са останали 150 души. Повечето на около 60 години. „Работа в този период трудно се намира, не е само при нас, а и в другите производства. Всичко е свързано с пазара в Русия и Украйна”, разказва Павлев.
От началото на кризата рублата се обезценила с над 20%, а украинската гривна поне три пъти повече. Това автоматично оскъпява стоките включително и българските мотокари, стругове и машини, които основно се изнасят.
Българските фирми вече усещат негативния ефект. „Ако до 2-3 месеца тази ситуация не се реши, най-вероятно кризата от локална ще прерасне в световна. Това е един голям пазар, който ние на практика ще загубим, а отразявайки се на останалите, и там ще паднат поръчките”, коментира Петър Петров, изпълнителен директор на фирма за мотокари и електрокари.
Половината от продукцията за износ на неговото предприятие е предназначена именно за кризисните пазари в Русия, Украйна и Казахстан. От началото на годината поръчките са паднали близо три пъти. В резултат хората на непостоянни трудови договори са освободени.
Останалите са на непълно работно време. „Работим понеделник, вторник и сряда - демек наполовина. И заплата също е наполовина. Като не ни се изкупува продукцията, и заплатите ни намалят”, обяснява Тошко Павлев.
Ситуацията не е по-различна в целия сектор, където са заети повече от 100 000 души. „При едно намаляване на износа – чувствително, каквото започва да се очертава, ще доведе неминуемо до оптимизиране на персонала и до съкращения”, категоричен е председателят на браншовата камара по машиностроене Илия Келешев.
Засега управителят на фирмата за мотокари се надява да компенсира загубите като увеличи продажбите към други пазари.
Обява разкри, че предприемачът продава известния си бизнес
Нарастващият дял на премиум устройствата вещае повратна година за индустрията
Наемите в страната са скочили с 39,62 процента