Нов връх на цената на газа в Европа
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Днес основните индекси в Европа и на Уолстрийт отново тръгнаха нагоре
2,7 трилиона са загубите на финансовите пазари за последните няколко дни след срива в Китай. Днес основните индекси в Европа и на Уолстрийт отново тръгнаха нагоре. В Азия обаче спадът продължава.
Търговията на Уолстрийт започна с ръст от близо 2%, а борсите във Франкфурт, Париж, Милано и Лондон затвориха с повишение между 3 и 4 процента.
Изглежда вчерашният „черен понеделник” в Западна Европа и Съединените щати е бил резултат от паническа реакция на притежателите на ценни книжа. Това обаче не може да се каже за Китай. Там икономиката и борсите продължават да вървят надолу.
Най-богатият китаец само за един ден се прости с над 3,6 милиарда долара.
Какви са рисковите за България и Европа
Анализаторите не очакват повторение на кризата отпреди седем години, която започна със срив във финансовите пазари, но забавяне на икономиката в еврозоната ще има. А оттам и косвен ефект върху България.
Директно за Китай България изнася стоки за около 600 милиона евро. Същевременно обаче експортът ни за Германия възлиза на повече 2,5 милиарда евро и то най-вече под формата на авто и хладилни части, които пък в крайна сметка Германия изнася като краен продукт за Китай.
Освен риск от забавяне на инвестициите у нас анализатори виждат и плюсове.
Само край Пловдив компаниите, които произвеждат електроника, авто и хладилни части са 120. Инвестициите са за над 1 милиард лева и дават работа на повече от 15 хиляди души.
„Само тази година са подписани два договора с немски компании, които ще започнат производство в Тракия икономическа зона, те са в сектор автомобилостроене”, обясни Емил Янков, мениджър проекти, индустриална зона „Тракия”.
Наесен очакват нови инвестиции – интерес има от повече от 40 германски компании. Ако икономиката в еврозоната обаче се забави, анализатори допускат косвен ефект у нас, особено ако големите автомобилни компании в Германия бъдат засегнати от срива на китайската валута.
„Основната заплаха е преосмисляне на бъдещи инвестиционни намерения. Не очаквам да засегне вече направени инвестиции в България, но нови ще се привличат все по-трудно и в по-ожесточена конкуренция”, коментира икономическият анализатор Лъчезар Богданов.
Анализаторите изчисляват, че износът на авточасти вече е около 3% от целия експорт на страната ни. От кризата в Китай обаче ще има и ползи.
„Плюсовете са повече за потребителите – ще поевтинеят вносните стоки, особено от Китай, всичките продукти – електроника, дрехи и индустриални стоки ще бъдат по-евтини”, заяви финансовият анализатор Цветослав Цачев.
Поскъпването на еврото би трябвало да смъкне и цените на горивата у нас.
Анализаторите не очакват поскъпване на кредитите, поне докато търсенето е слабо, а трезорите все още са пълни с пари. А последните данни на БНБ показват слабо съживяване в потребителското кредитиране и спад при жилищните заеми. Така прогнозите са, че няма да има поскъпване поне в краткосрочен план.
Газохранилищата в ЕС към 19-и ноември са запълнени на 89,87%
Ето какво сочат нови проучвания
Svetatnazdraveto.bg ще предлага полезни съвети за превенция и грижа за здравето за всички възрастови групи