БНБ пуска възпоменателна монета, посветена на българската гайда
На гърба на монетата е изобразено стилизирано изображение на двама гайдари
Страната ни произвежда авточасти за световни производители
Бум на производството на авточасти у нас. Вече има цели градове в страната, които се издържат от тази индустрия.
Двигателят, коженият салон и дори кормилото на автомобила ви най- вероятно са произведени не къде да е, а в някое българско село. Като Стряма, където се сглобяват части за автомобили. Канадска фирма е най- големият работодател в региона.
В друг посетен от екипа ни завод в Пловдив се сглобяват части за хидравлични компоненти. Само за последните пет години близо 50 международни фирми като собственика на предприятието са избрали България за производство на авточасти за световни автомобилни концерни.
Според експертите това е най-бързо развиващата се индустрия у нас, с перспектива до няколко години да стане водеща. Над 20 хиляди души вече са заети в сектора. Хора от Русе, Пловдив, София и Ботевград се издържат от тази индустрия. Износът на сектора се е удвоил до около 1 млрд. евро.
България има сериозно предимство пред останалите държави в Европа. У нас е най- евтината работна ръка. Разходите на труд за един час в нас са 3.70 евро, 7.20 евро – в Полша, в Унгария е 7.90 евро, а в Словакия - 8.60.
„Следващите няколко години бумът на тези компании ще продължи. Ще идват все повече производители на компоненти от първо, второ и трето ниво”, убеден е вицепрезидентът на „Автомобилен клъстер – България” Любомир Станиславов.
В Русе, например, се произвеждат и тестват ключовете и дръжките за най-скъпите автомобили в света. Заводът е основният работодател в града с над 300 служители. До няколко месеца звеното планира да удвои сегашната си работна сила.
„Неизбежно това ще даде резултат, както в снижаването на безработицата, така с увеличаване на социалния стандарт в самия град”, коментира кметът Пламен Стоилов.
Чуждите инвеститори обаче се оплакват от недостиг на квалифицирана работна ръка. И не само. „Следващото много важно нещо е подобряване на инфраструктурата. Не може само на няколко километра от тук е Румъния. Пътищата на страната са перфектни, съответно, те привличат много повече инвеститори от вас”, обяснява управителят Томаш Ийндра.
„Други европейски държави много по-бързо действат в привличането на тези инвеститори. Част от инвестициите в България потенциално са щели да се случат тук, но са се случили в Чехия или дори в Македония, защото нашата администрация не е била достатъчно бърза”, посочва и Станиславов.
Почти всички международни фирми са недоволни от липсата на стратегия на държавата за автомобилната индустрия.
На гърба на монетата е изобразено стилизирано изображение на двама гайдари
Колко харчат пушачите на година за цигари
За китайските бизнесмени е много необичайно да отправят публични нападки към правителството