Работата с изкуствен интелект води до бърнаут на служителите, сочи проучване

БГ Бизнес

77% от служителите споделят, че изкуственият интелект е увеличил работното им натоварване и е възпрепятствал производителността

 

Изкуственият интелект (AI) бързо навлиза във всички сфери на бизнеса, като трансформира процесите и преосмисля очакванията за производителност на работното място.

Много служители се сблъскват с трудности при използването на AI в работата си, разкрива скорошно глобално проучване, проведено съвместно с Изследователския институт на Upwork.

В него взимат участие на 2 500 души от различни страни, включително мениджъри, служители на пълен работен ден и фрийлансъри. Резултатите показват, че очакванията на мениджърите за положителното въздействие на изкуствеия интелект често не съответстват на реалността, с която се сблъскват служителите. 

Това означава, че докато ръководителите са оптимисти за ползите от AI, по-голямата част от хората в екипите им срещат предизвикателства и трудности при работа с него.

Претоварване вместо продуктивност

Почти половината от служителите, които използват изкуствен интелект, споделят, че не знаят как да постигнат повишаването на производителността, което техните работодатели очакват от тях. 77% от запитаните уточняват, че инструментите на AI всъщност са намалили тяхната производителност и са увеличили работното им натоварване по различни начини:

  • 39% от служителите прекарват повече време в преглеждане или модериране на съдържание, генерирано от AI;
  • 23% отделят повече време за обучение как да използват тези инструменти;
  • 21% им се налага да вършат повече работа, от колкото преди внедряването на AI инструменти;
  • 40% от служителите смятат, че техните компании очакват твърде много от тях, когато става въпрос за работа с AI.
 

Ситуацията е още по-тревожна, когато разгледаме въпроса за прегарянето. Повече от две трети от служителите на пълен работен ден съобщават, че се борят с нарастващите изисквания за производителност, като значителна част от тях обмислят да напуснат работа в следващите шест месеца.

Изграждане на умения за работа с новите технологии

С внедряването на изкуствения интелект се появява ново изискване - да се премине към модели на работа, които са базирани на умения, а не на традиционни роли. 

Това означава, че компаниите трябва да се фокусират върху идентифицирането, развиването и възнаграждаването на специфични умения, вместо да се концентрират върху конкретни длъжности. Въпреки това, много организации срещат трудности при реалното прилагане на този подход.

Ръководителите често са наясно с уменията, които им трябват - като например управление на продукти, анализ на данни и създаване на съдържание с помощта на ИИ. Но те не винаги знаят какви умения вече имат в своите екипи. 

Въпреки че често надценяват колко уверени са техните служители в работата с AI, само 40% от лидерите признават, че имат ясна представа за реалните умения на своята работна сила.

Без тази яснота е трудно да се поставят подходящи цели и да се определи какви допълнителни умения са необходими, за да се запълнят пропуските в знанията. Дори и ръководителите да смятат, че сертификатите са по-важни от формалното образование, тези умения могат да допринесат за по-голяма производителност само, ако са добре определени, оценени и развити.

Внедряването на AI в стари системи и модели, които вече ограничават производителността, може да удвои съществуващите проблеми. Ако дадем на служителите достъп до ИИ инструменти, но в същото време запазим старите работни процеси, рискуваме да увеличим чувството на претоварване и прегаряне. 

За да използваме истински потенциала на ИИ, трябва да променим начина, по който управляваме талантите и организираме работата си. Това включва намиране на баланс между производителността и благосъстоянието на служителите и внедряване на нови модели на работа, които са подходящи за ерата на AI.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст