Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Двадесет и осем партии са си разделили общо 3 млн. лева за медийно отразяване
На парламентарните избори през октомври в надпреварата се включиха общо 28 партии и коалиции и два инициативни комитета. Според подадените пред Сметната палата отчети, от изборите на 2-и октомври, 2022 г. показват, че участниците са похарчили общо 8 060 866 лв.
И в тази кампания средствата за медийно отразяване заемат най-голям дял от общите разходи на партиите – 72,7% или 5 866 081 лв. В тази сума са включени и средствата от медийни пакети, които възлизат на 714 740 лв. показват анализите на Института за развитие на публичната среда.
За тези избори държавата предоставя средства за медийни пакети в размер на 40 000 лв. на всички партии и коалиции, които са регистрирали кандидати в изборите за народни представители без значение дали те са парламентарно представени към момента. Общата допустима сума, която държавата отпуска за медийно отразяване за изборите през октомври е 3 млн. лева, като тя се разпределя между броя регистрирани партии и зависи от него. За същата кампания държавата предоставила средства за медийни пакети в размер на 5000 лв. с ДДС на инициативните комитети, които са регистрирали кандидати за народни представители. Това показва справка на bussinesnovinite.bg с последното Решение за изборите.
За разходите в кампанията
Второто разходно перо за партиите и коалициите се явяват “Масовите прояви и агитационните материали”. За тях са похарчени 1 030 421 лв. (12.8% от всички разходи). Изглежда, че партиите не са залагали на пряк контакт с техните избиратели, а са разчитали в огромна степен на еднопосочна комуникация чрез медийна реклама в контролирана от тях среда и с предварително избрана визия.
Традиционно пренебрежителни по размер са разходите за възнаграждения (15 017 лв. или едва 0.19%) и консултантски и социологически услуги (6 600 лв. или само 0.08%) по време на кампании. Само две формации – БСП за България и Продължаваме Промяната са заплатили труд на ангажираните с кампаниите им. Явно участниците в изборите продължават да организират агитационните си дейности по места с доброволни усилия на симпатизанти и партийни функционери.
Най-много разходи в кампанията е направила коалицията "Продължаваме Промяната" – 2 622 535 лв. Тя е следвана от "Демократична България" – 1 247 018 лв. и "Възраждане" със 771 632 лв. И петте формации, посочени в графиката, са отделили основната част от разполагаемите си средства за политическа реклама в медиите. Все пак прави впечатление, че от ГЕРБ са заделили най-много ресурси именно в това перо. В сравнителен план Възраждане са разпределили по-равномерно сумите като са харчили средства за наем и транспорт и масови прояви.
Формациите, похарчили най-много средства в предизборния месец, може да видите в следващата графика:
Медийната реклама отблизо
В кампанията за изборите на 2-ри октомври 2022 г. средствата за медии са насочени основно към онлайн платформи (2 240 131 лв. или 39%) и частни телевизии (2 016 338 лв. 35%). Най-малко пък са разходите за БНР – 82 224 лв. (1.3%) и частни радиостанции – 276 675 лв. (4.8%).
За поредна кампания онлайн медиите са най-предпочитан канал за комуникация – по всяка вероятност именно в тази категория партиите отчитат и разходите си за реклама в социалните мрежи. През октомври обаче политическите формации са завърнали интереса си и към разпространение на посланията си в частни телевизии. Прави впечатление също, че за печатни медии са отделени близо 528 000 лв., което е значително повече спрямо предходните 2 кампании – от ноември и юли 2021 г. В тази кампания за реклама във вестниците най-много са вложили от "Продължаваме Промяната" и ГЕРБ- съответно 196 359 лв. и 154 173 лв.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб