Кампаниите на партиите за последните 4 години струват общо 45 млн. лв.

Партиите намаляват разходите си с всяка следваща кампания

 

От началото на 2021 г. страната е белязана от политическа нестабилност, в резултат на която се проведоха шест парламентарни избора. На прага на седмата кампания (шеста предсрочна) за Народно събрание ще представим колко струваха предизборните надпревари на основните формации, които имаха представители в 45-ия до 50-ия парламент. 

Снимка: Институт за развитие на публичната среда (ИРПС)
Изборите в последните 4 години струваха 45 млн. лв. на партиите показват, че за всяка последваща кампания партиите са намалявали разходите си. Така вложенията, направени от 31-те формации, регистрирани за участие в кампанията за парламентарните избори на 9-и юни тази година, възлизат на 5,65 млн.лв. В сравнение с направените разходи в кампанията за изборите през април 2021 г., партиите са отделили почти 2 пъти по-малко средства (като тогава в надпреварата участие са взели общо 30 формации). Това става ясно от проучване на Институт за развитие на публичната среда (ИРПС). 

Справка за разходите за кампаниите от април 2021 г. до юни 2024 г. включително: 

В началото на август Сметната палата публикува отчетите на всички партии и коалиции, участвали в парламентарните избори на 9-и юни, 2024 г. От тях стана ясно, че формациите са изразходвали общо 5 654 515 лв., за да организират и проведат кампаниите си. 

А за какво са похарчени най-много средства в шесте парламентарни кампании в последните години? Медиите ли са основото разходно перо за партиите? 

Разходите на партиите в кампаниите

Данните от подадените пред Сметната палата отчети на всички формации, участвали в кампаниите в периода април 2021 г. – юни 2024 г., показват, че разходите, които те са направили, възлизат на общо 45 332 100 лв. 

Във всяка една от шестте кампании най-много партийни ресурси се насочват към медиите. Отразяването на кандидатите и техните послания обикновено представлява около 70% от всички разходи в кампанията. Общата сума, отделена за партийна реклама, която партиите са платили на доставчиците на медийни услуги, е в размер на 31,77 млн. лв. От тях почти 4,18 млн. лв. са от медийни пакети – държавна помощ в полза на малки и нови политически формации, които не получават партийна субсидия. С тази подкрепа се цели техните послания могат да достигнат до повече потенциални гласоподаватели. 

Снимка: БГНЕС

Далеч след медийните разходи са тези за масови прояви и агитационни материали – 5,935 млн.лв. (или едва 13 %). Това в известна степен се дължи на тенденцията от последните години формациите да залагат все повече на рекламата на посланията си в медиите за сметка на срещите по места с избиратели. 

Снимка: Ладислав Цветков
Разходите на основните формации в последните шест парламента

Постоянно присъствие във всеки парламент след изборите през април 2021 г. имат формациите ГЕРБ-СДС, БСП и ДПС. 

Възраждане има излъчени представители в четири от шестте парламента за същия период. Партията успява да излъчи за първи път депутати през ноември 2021 г., когато получава 4.86% от подадените гласове. 

Има такъв народ имат представители в пет от шестте парламента след април 2021 г., като не успяват да преминат бариерата от 4% в изборите през октомври 2022 г. 

В навечерието на седмите парламентарни избори в последните четири години, представяме разходите на изброените по-горе формации:

Снимка: Ладислав Цветков

В графиката не е включена настоящата коалиция Продължаваме Промяната – Демократична България (ПП-ДБ). В състава ѝ влизат формации, които са се явявали повече от един път самостоятелно на изборите в периода 2021 – 2024 г. Така след трите избора през 2021 г. и тези от октомври 2022 г. коалицията Демократична България получи представителство в последвалите парламенти. През ноември 2021 г. в поредната предсрочна предизборна кампания се включва и Продължаваме Промяната. Тя се явява самостоятелно и на изборите от октомври 2022 г. А коалицията Продължаваме Промяната – Демократична България бе съставена за парламентарните избори през април 2023 г. (като от нея в изборите след април 2023 г. излязоха част от по-малките коалиционни партньори). 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст